fredag 10 januari 2014

Gråväder,Träning & Challenge!



Den enda dagen med sol, sen jag kom  hem från Belgien. Sandhammaren på Österlen

Som de flesta andra i landet har vi haft gråa dagar här i Götet. Senaste gången man såg solen var under snabbvisiten på Österlen (ovan från sandhammaren), annars har det regnat i princip konstant i en vecka. Man önskar att det kunde vara snö. Den gångna veckan har jag fått skarva två av de tänkta utomhuspassen med Monarkcykling innomhus, det ena efter att nära på förfrusit händerna i ösregn och för tunna vantar och den andra efter punktering med mirakulös "räddande" upphämtning i bil av Mackan, halvvägs in i ett distanspass. Efter sådan misärcykling är det gött att träna sig varm igen inomhus. 
Det har även köttats intervaller på Monarken, vilket är ungefär 100 gånger roligare jämfört med  att kära distans inomhus. Man kan nog dra slutsatsen att julcrossandet haft viss effekt på styrkan, flåset och formen, då jag klarade av att köra just den intervallen på nästan 30 w mer än innan jul, även om det givetvis var svinjobbigt. Bra och kul att kunna mäta förbättringar!

Utöver det har veckan gått åt till planering för kommande Belgienresa med landslaget, jobb med ett nytt webbprojekt och på Scandinavium.
Som jag skrev i julas så fick jag ju tag i ett par Challenge Limus däck nere i Belgien och blev helfrälst i dem. Så jag tog mod till mig och kontaktade Stefan på Cykeldistribution i Tidan och fick det glädjande svaret att de hjälper mig med lite Challengedäck. Man ska ju satsa på sånt man tycker är bra, det brukar gynna alla inblandade och dessa däck tycker jag verkligen var toppen! Stort tack Stefan, nu får jag supergrepp i den Belgiska leran.
Limning deluxe!
Med nya däck kommer även den där däcklimningsprocessen. Många (inte så många i Sverige) verkar väldigt förvånande över att jag gör det mesta av jobbet själv när det gäller limning. Jag undrar om det beror på att jag är tjej eller att jag är cyklist som antas ha en mekaniker som fixar allt åt mig. Hur som helst, det borde inte spela någon roll, själva limningen är superenkel, det är bara oerhört kladdigt med lim som man blir hög av vid inandning, hamnar överallt man inte vill att det ska hamna och som inte går att få bort från fingrarna på tre dagar. Dessutom tar det lång tid, med all torktid som behövs mellan limningarna. Fast då kan man ju göra något annat. Det som är svårt är främst att få på däcket rakt, att få på däcket på fälgen är i sig väldigt svårt (även om Limus är lättare än många andra däck). Man behöver ha starka nypor, vilket jag inte har, särskilt inte efter min handledsfraktur, som gjort vänsterhanden fumlig och svag. Det är här jag behöver låna någons starka nypor, men med lite träning ska jag nog klara det. Hur ska man kunna lära sig något om man inte gör det själv? Mitt mål är att få till det perfekt limmade däcket!

2 kommentarer:

  1. avfettning på händerna och gnugga bort limmet fungerar enkelt. tvätta med tvål och vatten efteråt så går det bra med huden med.

    SvaraRadera