tisdag 21 januari 2014

Kanalväg ftw.


Idag blev det distans på kanalvägar. Mange säger att kanalvägar är bra för formen, så då körde jag så klart det. Eller så var det mest för att det är svårt att köra vilse när man följer en kanal. Dessutom är dessa vägar i princip fri från biltrafik. Jag mötte en hel del cyklister. De var klädda som om det hade varit 10 minusgrader, trots att det var en 5-6 grader och uppehåll. Man skulle kunna tro att de flesta cyklister här i Belgien ser proffsiga ut och är vältränade. Jag mötte dock bara två sådana. Övriga hade mage, cyklade med knäna rakt ut och saknade den mesta av vad som skulle kallas stil, rent cykelklädmässigt. Kanske det där med cykelklädstil bara är något som de inbitna cyklistnördarna fått om bakfoten?

Närmare 3,5 timmar lyckades jag i alla fall skrapa ihop på kanalvägarna, ett kort distanspass, men ändå längre än jag kört på länge. Var nere i den vallonska staden Ath och vände, sen skarvade jag en bit åt andra hållet innan jag var tillbaka i huset utanför Ninove. Mange startade en timme innan mig och kom tillbaks en och en halv timme efter. Aldrig får man vara värst. Där samlades det minsann timmar. I morgon hoppas jag hitta en lite mer backig runda, kanalväg består av ungefär 0m höjdskillnad och omväxling förnöjer ju som ni vet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar