torsdag 30 maj 2013

Seger på första etappen -

Idag var första dagen på Beskidy MTB trophy. 67 km och ca 2500 höjdmeters klättring skulle avklaras. Själv har jag varit förkyld några dagar och var fram till kvällen innan racet osäker på om jag vågade starta eller ej. Utifrån hur det kändes igår kväll och med förra årets lunginflammation jag fick efter Andalucia Bike Race i bakhvudet had ejg viljat ha åtminstone en extra dags återhämtning innan racet. Men ingen feber och känlsan var ju att det  blev bättre och bättre. Uppladdningen bestod dock av några dagars hel vila istället för träning, inte helt optimalt.

På natten morgonen regnade det rätt rejält. Att tävla när det regnar brukar inte störa mig, men att stå på startlinjen i ösregn är inte helt kul. Dessutom kunde man inte lämna kläder någonstans i starten så det blev att åka från hotellet i de kläder man skulle tävla i, vilket givetvis gjorde att man blev blöt på vägen till starten. Som tur var slutade det regna en stund innan start och temperaturen blev rätt behaglig. Starten började med 6 km uppför och jag låg rätt långt framme i fältet. När det sedan tillslut planade ut och började gå utför svängde min grupp med åkare och jag följde efter på en brant stenig utflörslöpa. Gick väldigt bra, det var bara det att resten av tävlingen fortsatte rakt. Vi hade åkt rätt långt utför när vi förstod att ingen annan tagit denna väg. Blev att vända och gå/cykla en hiskelig stigning. Detta gjorde att jag tappade min ledning i damklassen och åkte ned till 5:e plats. Vi förlorade säkert en 6-7 minuter på denna felkörning.  Ja ja det var bara att bita i det sura och köra vidare. Jag plockade tjej efter tjej och i början på sista backen var jag i kapp den sista (eller snarare den första). Hon gjorde inga större ansträngningar att hänga på så jag tuggade på i mitt tempo. Pulsen var olidligt hög i början, den brukar bli det när man precis varit sjuk, men i sista långa stigningen tyckte jag att ansträningen motsvarade pulsen. I mål var jag ca 6 minuter före, så det var ju skönt i alla fall. Banan var bitivs riktigt fin med singeltrails utför som så klart var såphala och leriga på grund av allt regn. Men jag tycker att det fungerade bra och Alle:n skötte sig mycket bra trots all lera. 

Nu ligger jag och funderar på hur i He.. jag ska orka morgondagens etapp, Då ska runt 3000 höjdmeter avverkas. Maten vi får på vår helpension vi bokat är faktiskt inte så bra, så både i går och idag har vi även ätit en extra måltid på restaurang. En pasta med pesto går lös på runt 40 spänn, så det kan det ju vara värt för att minska väggningsrisken.. 
Så här ser morgondagens etapp ut, ungefär som cykelvasan. Eller nej typ inte alls som den:



Dagens etapp tog runt 4 timmar för mig så jag räknar med att det tar runt 5 i morgon om inget olyckligt händer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar