lördag 11 mars 2017

Värmebölja..





Det har kommit in en våg av värme hit till Gran Canaria. Vanligen är det 20-22 grader i Pozo, nu är det ca 10 grader varmare.  Det är nästan vindstilla också, vilket är väldigt ovanligt i denna by. Det är ju inte för inte det är en surfby. Igår blev det ett längre pass upp till Ayacata via Soria och en off roadklättring en bit sedan ned via St Lucia på asfalt. Tyvärr var det ett rödljus mitt i Soria klättringen som jag fick stanna för, annars är ju just den en klassisk STRAVA-klättring. Men det var ändå lite varmt och var för trött för att sätta nån tid att skryta med. Hade laddat upp med extra vätska, men fick ändå stanna och köpa mer 2 gånger. Totalt 3 liter av sportdryck, vatten och cola fick jag i mig på ca 4,40. Mycket för att vara mig, kanske jag fått i mig något liknande på något långlopp utanför Sverige tidigare, men absolut inte på träning. Dricka bör man ju, men det är ju inte heller bra att dricka för mycket, och särskilt inte litervis med rent vatten, då saltbalansen kan hamna i oblanas. Man kan till och med få vattenförgiftning och det är riktigt farligt. Det blev inte onödigt mycket toaspring för min del efter träningen och det är ju ett bra tecken.

Som jag skrivit tidigare, jag gillar verkligen Pozo trots att det är slitet. Det är så långt bort från Playa del Ingles man kan komma. Det är landet. Alla hälsar på varandra och är vänliga. Brukar handla i den lokala lilla matbutiken. Utbudet är begränsat, men man klarar sig. Det bästa är att man kan köpa fukt och grönsaker som är odlade på ön och det är billigt. Vem sa att lokalproducerat måste vara dyrt? Ok, nu har de ju optimal värme här, men vad sägs om öodlade bananer, papaya, apelsiner, avocado, tomater och gurka för någon euro kilot? Dessutom: Gran Canarisk stark getost! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar