onsdag 8 mars 2017

Brant topprunda, vilsekörning och värmebölja!



Har inte riktigt hunnit blogga nåt de senaste dagarna. Har cyklat och när jag inte har cyklat har jag antingen fikat i Pozo eller jobbat med hemsideprojektet. Det är egentligen en optimal kombi. Cyklar man flera timmar i solen varje dag är det ganska skönt att vara inne och jobba sen. Solen är stark här, jag har rätt mycket pigment men har ändå lyckats att bränna mig på armar och ben, trots solskydddskräm. Har fått en riktig cykelbränna, hur blir man av med den? Ska man sola med arm- och benvärmare? Många som cyklar vill ju ha dessa ränder, men jag tycker det är snyggare att vara jämnbrun. 

Har lyckats få till några riktigt fina rundor. Här om dagen blev det en topprunda och jag fick för mig att jag skulle köra den brantaste vägen upp istället för den mer klassiska via Ayacata. Körde den för några år sedan och minns att den var brant, men inte så brant! Den är verkligen extremt brant på sina ställen! Nu körde jag i och för sig väldigt lugnt, men fick gå på de lättaste växlarna på mtb:n flera gånger.. (kör XX1 med 32T-klinga). Och jag var glad att jag inte hade tyngre än så. Det var riktigt slitigt, men kändes bra eftersom jag körde så lugnt. Vätskan tog slut halvägs mot toppen och allt var stängt, men jag blev räddad av en restaurangägare som höll på och grejade med sina varor, som jag fick köpa vatten och en cola av, trots att det var stängt. Gött!

En fördel med den branta vägen var att jag mötte kanske 5 bilar och 10 cyklister på hela sträckan från Ingenio och till toppen. Väl uppe var det bara att njuta av den fantastiska utsikten och en kaffe.



Sen bar det av utför och jag skulle utforska en off-road väg ned mot St Lucia. Första biten var riktigt bra, men sen lyckades jag svänga fel och kom in på en vandringsled som var enormt stenig. Kanske kunde man kört där med downhillcykel, men jag körde bara vissa bitar och gick resten. Kom ned till Themisas istället för Lucia. Fick i alla fall se vackra vyer på vägen ned,


Idag har det varit riktigt varmt här och förhållandevis lite vind., närmare 30 grader även uppe i St Bartalomé, dit jag cyklade idag. Fick en riktigt fin tur och körde på lite hårdare än tidigare, kändes bra, men värmen tog en hel del på krafterna. Efter St Bartalomé bar det vidare till Cercados de Arana och där in på grusväg. Solen låg på hårt och jag fick ransonera lite på drickan tills jag kom ned mot Maspalomas, eftersom jag inte riktigt kom ihåg hur lång tid det skulle ta.
Gick bra och kunde sen fylla på med vatten i första baren jag såg. Var ganska pigg hem och slapp den värsta motvinden mot Pozo.

I morgon blir det till att försöka leta rätt på ett 2025-batteri då det har tagit slut i pulsmätaren. Det är väl inte dödsviktigt egentligen, man känner ju om man tar i eller inte och jag ser ju fortfarande hur långt och fort jag kör o och Kartan sen när jag laddat upp filen. Men det är ju ändå lite bra at se hur pulsen ser ut.

).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar