måndag 18 april 2016

Att bättra sig...

Har köpt tomat- och sockerärtsfrön jag tänkte försöka odla på balkongen. Mackan var skeptisk till att det skulle bli nån skörd och köpte färdiga plantor. Vi får väl se vem som lyckas bäst.


För utom det är jag trött, men glad.
Trött för att jag tränat, kört 10 minuters intervaller och avslutande 30sek spurter. Gick halvbra, inte riktigt som jag tänkt rent kraftmässigt, men ändå, det gick. På kvällen blev det lite rehabstyrka. Var ett besök på Sportrehab i förmiddags och fick min rygg kollad av en sjukgymnast. Har nån konstig smärta när jag vrider mig. Fick lite behandling och troligen beror på att en av diskarna är lite irriterade, vilket i sin tur gör att musklerna omkring är spända. Tänker att det är lika bra att försöka ta i tu med det innan det blir något allvarligare.

Glad är jag för idag är det två organisationer som valt att bättra sig. Först Göteborgsgirot, som satsar mycket på landsvägssidan i år och ska anordna ett GP mitt inne i centrala Göteborg med tävlingar för både Herrar och damer. Jag blev mäkta besviken när jag först läste inbjudan och fördelningen av prispengarna, den var skev. Gillar verkligen inte att gnälla men kände att jag störde mig så pass mycket på det så jag mailade dem, (efter viss pepp, från Öijer) och frågade varför man valt att göra som man gjort. Tydligen var jag inte ensam om det för på eftermiddagen kom ett nytt mail där det stod att man funderat över det hela och bestämt att prispengarna skulle vara lika och gett lika mycket till bägge klasserna. Jag tycker det är bra när man tar till sig kritiken man får och ändrar det. Alla kan göra fel eller inte tänka sig för och rättar man till det är det ju grymt bra. En eloge till Girot. Nu hoppas jag att massor av både damer och herrar som tävlar i landsväg anmäler sig, det är en hel del pengar som står på spel!                

Den andra organisationen som valt att bättra sig är Vasaloppet. De har nämligen, efter flera års påstötningar bestämt att damerna ska få egen start på cykelvasan. Det ska bli jättespännade att se hur damernas lopp utvecklas med denna förändring. Blir det taktikkörning och rävspel, eller kommer någon att dra ifrån redan från start och alla köra en och en? Enda problemet för min egen del är att jag är så grymt morgontrött, och damernas lopp kommer att starta redan 07.30. Får väl ställa om min dygnsrytm nån vecka innan eller nåt.

Dessa två förändringar tycker jag är två goda exempel på att man faktiskt kan bättra sig, tänka till, göra om. Cyklesporten är inte känd för att vara eller ha varit den mest jämställda sporten, men jag upplever att de senaste kanske två åren har det gått framåt och man har blivit mer medveten och villig att förändra och göra den mer jämställd. Snabbt på vissa håll, men även långsammare än vad man kanske önskat inom andra områden, men ändå ofta -åt rätt håll. Jag tror det är därför man reagerar som man gör när man hittar saker som man upplever vara ett steg tillbaka eller stiltje. Nu går vi framåt igen, bra!

Själv har jag fullt med saker jag är medveten om att jag behöver förbättra. Men mer om det i kommande inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar