måndag 11 maj 2015

Girot är avklarat!


Foto: GBG-girot
Ja, jag vet, Giro d' Italia har precis börjat, men här i Göteborg har vårat lokala giro avslutats redan igår.
Jag vann MTB-Griot för tredje året i rad, det var kul så klart! Gillar banan.
MTB-girot 37 km är ju Göteborgsgirots enda riktiga tävling, de andra loppen är motionslopp där ingen vinner. Ändå var det under lördagens evenemang som "det stora pressupdådet" var och i går var det vad jag kunde se, inte en enda sportjournalist från de lokala tidningarna närvarande, eller jo någon skrev en liten artikel om trehjulingsracet på GT.se och i GP. Eftersom jag brinner för just mtb och tävlingscykling tycker jag det var lite synd att man inte följer den enda tävlingen i evenemanget helgen. Men visst, det var ju fler som körde motionsloppet och det är ju det de vill ha fokus på. Dock är jag tveksam till siffran 6000 deltagare som nämnts, laddar man hem startlistan visar den på runt 2900 anmälda cyklister i alla evenemang för vuxna och 3000 efteranmälningar eller trehjulingar låter orealistiskt, men jag kan ju vara ute och cykla här (som vanligt då alltså, hö hö).

Det var väldigt kyligt (körde med ben och armvärmare) och en hel del lera på stigarna efter mycket regn i veckan. Tyckte det kändes bra i skogen, men var lite trög på de platta gruspartierna och gjorde några små klantiga missar som jag tycker själv, som dock inte hade nån större betydelse eftersom jag ändå vann, men man vill ju alltid köra perfekt.
Det var lite intressant, för förra året åkte motorcykeln vid masterstarten ungefär i 40-50 km i timmen och körde ifrån hela förstaklungan så det blev lite kaos. I år körde han istället i knappt 20 km i timmen, vilket gjorde att man bitvis knappt hade styrfart, blev lite kaosartat det med faktiskt. Det blir lite farligt när man kör på icke avspärrade cykelvägar, där det går och cyklar människor som inte har en aaaning om att det just då kommer en cykeltävling. Det var under loppet svårt att veta hur nära de andra tjejerna var, så jag försökte jaga på bra, men sparade på den sista lilla lilla extra krutet -om det skulle behövas en fartökning på slutet. Av matförgiftningen märktes inte mycket, men det var tur att det inte var länge.
Över lag tycker jag banan är bra och rolig, med en bra blandning av både tekniska och snabba partier och ganska mycket backar. Nackdel är dock som jag tidigare sa, att det inte är avspärrat. Folk går även på grusvägarna och inte alla är så värst pigga på att flytta sig när det kommer cyklister. En annan sak som kan bli bättre var de sista kilometerna in mot mål -dåligt skyltat och på vissa ställen väldigt passiva flaggvakter. Det var svårt att veta hur man skulle köra och när man skulle svänga helt enkelt. Förutom det -bra race och trevlig stämning. Pluspoäng får Göteborgsgirot för sin väskförvaring, alltid ett problem om man åker själv till en tävling, och vill ha väskan med överdragskläder nära till hands efter mål. Herklassen vanns av Olof Heibel från Allebike Test team, kul! Tvåa och trea i damklassen var Sara Öberg, Vårgårda och trea Alina Johansson, Motala

I mål blev jag stoppad av cykelpolisen, kanske för fortkörning?

Tror dock inte bötesblocket var med idag. Cykelpoliserna känner jag sen långt tillbaka, efter som vi både hade samarbete med Duells för några år sen. För min del har det varit positivt, eftersom det har fått mig att följa trafikreglerna bättre i stan. Det hade ju varit oerhört pinsamt att bli stoppad av nån man känner på grund av att man brutit mot nån regel. En gång blev jag faktiskt stoppad utan lyse, men det visade sig att det bara var något tillfälligt fel på det, så jag klarade mig!


 

2 kommentarer: