torsdag 19 mars 2015

Intervallinspiration och spegelmetoden.


Nej, Spegelmetoden handlar inte om att man ska spegla sig för att avgöra sin form eller något, den handlar om något mycket bättre!
Hamnade häromdagen via facebooksidan "Monark Testcykelträning" på Lunkans blogg och läste om hans intervaller. Tycker det är kul att läsa om hur folk tränar ibland, främst för att få inspiration till mina egna intervaller. Exakt vilka "siffror" någon kör på är mindre viktigt för min del, då jag inte brukar grotta ned mig så mycket i sådant. Men jag tröttnar lätt på att köra en och samma intervall och gillar variation på Monarken. 
Jag läste att det körts 1 minutsintervaller, och tänkte att jag också skulle göra det. Jag hade dock lite ont om tid, så jag bestämde mig för att bara köra med en minuts vila istället för två. Eftersom jag inte visste vilken belastning jag skulle ha för att orka 20 st, bestämde jag mig för att köra på kp 3,0 för att göra det enkelt för mig och helt enkelt köra så många jag orkade. Belastningen motsvara en effekt på 300-315w, eftersom jag låg på kadens på  runt 100-115. Med min vikt blir det ca 5,5-5,8w/kg. De tre två första intervallerna kändes som vanligt alldeles för lätta. Sen började det svida mer och mer i benen. Jag orkade 12 st, vilket var helt ok i alla fall. Avslutade med en 10 min intervall med ganska krispiga ben.  
.  

En rolig upptäckt jag gjorde, även detta tack vare monark-forumet var det här med belastningen. Det är ju ganska svårt att få rätt belastning med hjälp av den skala som sitter vid displayen, eftersom det varierar beroende på i vilken vinkel man tittar. Någon tipsade om att man kan sätta en spegel vid pendeln för att se belastningen och det var jag ju tvungen att testa. Det visade sig att jag hela tiden haft lite för mycket motstånd på, ca 0,1kp... Det är ju sällan man gjort fel på ett positivt sätt. Oftast när det gäller cykel handlar det om glädjesiffror, tex att cykeln inte är så lätt som det står i katalogen eller att man inte cyklat så snabbt eller med så många watt som man trodde. Så det kanske inte är så konstigt att det känts tungt på Monarken. Idag blir det en skogstur igen. Det ska ju bli skitväder så det gäller att passa på, så kan man köra inomhus med gott samvete när snön kommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar