fredag 15 augusti 2014

Hej Norge!

Mitt fina lilla hopp jag övat på. Det är inte så jättebra, men en bra början. Ska hitta något annat ställe i Änggården att bygga ett bättre hopp!

Nu är jag i Norge och ska köra två deltävlingar i Norges XC cup. Varför är hon i Norge och inte i Sälen undrar kanske någon. Det finns många skäl till detta. Jag skulle givetvis gärna varit i Sälen också och laddat för cykelvasan precis som "alla andra" men ibland får man välja och denna gång valde jag det som var enklast, närmast, billigast och passade bäst för mig rent tävlingsmässigt.

När anmälan öppnade till Cykelvasan jobbade jag och kunde därför inte hänga på anmälningssidan och anmäla mig. Tänkte att jag löser det senare, men när jag såg vad det skulle kosta att anmäla mig sent blev jag avskräckt, eftersom jag också skulle få åka ensam tur och retur och varken ha lagning eller hjälp med logistiken Sälen-Mora. Och inte heller något boende. Ingen svarade när jag mailade kansliet så det kanske inte ens var möjligt att efteranmäla sig? Det skulle i slutändan bli väldigt kostsamt för mig att köra och utan någon support och langning på ett långlopp är det svårt att göra sitt allra bästa, även om detta ev. hade kunnat gå att lösa med att fråga någon annan. Jag tycker dock sånt är väldigt svårt att fråga om, det är skillnad på XC när folk står på samma ställe varje varv.
Cykelvasan är en fantastisk tävling, men dess bana gynnar inte de egenskaper jag har som cyklist. Plattkörning i klunga har aldrig varit något jag är bra på. Är avis på dem som är det.

Ytterligare ett skäl till mitt val var att jag jag ska köra både Bocksrensturen och Snapphaneturen. Med Cykelvasan hade det blivit tre långlopp på raken och jag har svårt att köra så många långlopp i rad, Jag blir väldigt sliten av långlopp och tycker det fungerar bra att köra några utvalda, dock inte för många XC passar bättre också med tanke på Cyclocrossen som jag hoppas kunna köra i höst.

Så då bestämde jag att jag istället skulle köra dessa två XC-lopp här i Horten. Bara 25 mil från Göteborg, två tävlingar på en helg och på en backig, teknisk bana. Mycket pang för pengarna helt enkelt! Det är inte så många tjejer med men de som är på startlinjen är ruskigt snabba, man får vara glad om man inte kommer sist i det gänget!

När jag så bestämt och bokat Norge fick jag ändå några dagar senare ett erbjudande om att köra Cykelvasan, men då kändes det inte riktig läge att släppa det som planerats bokats och fokuserats på. Nästa år kanske jag planerar annorlunda.

Nu känner jag att jag försvarat mig lite, som om det skulle behövas. Men ibland känns det lite så när man väljer något före något annat och när man väljer något som folk inte förväntat sig, att man måste försvara sig och att någon kanske blir besviken. Å andra sidan hade ingen bett mig att köra varken det ena eller det andra (förrän i sista sekund) och det är mina egna pengar som används -så då läggs det på det som jag anser vara bäst för mig! Så om någon är besviken på att jag inte kör Cykelvasan, fråga mig då inför nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar