torsdag 4 april 2013

Utan gips!

Idag har jag äntligen tagit bort mitt gips! Fast äntligen är det väl egentligen inte, då jag bara haft det i två veckor, men jag är ju otåligt lagd, så för mig är det lång tid.
Det var lite konstigt på sjukhuset idag, då jag dels fick pengarna tillbaka, eftersom jag fått vänta mer än en halvtimme på ortopedläkaren. När han väl kom tittade han på handen i max 10 sekunder och då endast på hur  operationssåret. Sen sa han att handterapeuten fick visa mig hur jag skulle träna upp rörligheten och frågade om jag behövde vara sjukskriven längre och om jag behövde mer värkmedecin. Han såg förvånad ut när jag upplyste om att jag inte varit sjukskriven och att jag bara åt en Panodil då och då. Tydligen är det ovanligt att folk inte vill vara sjukskrivna. Gick till handterapeuten som var riktigt bra och kunnig.

Det kändes riktig konstigt i början när de klippte upp gipset, som om det inte var min hand som låg där. Vågade inte lyfta handen förrän sköterskan sa åt mig att den inte kunde gå sönder av att bli lyft. Det kändes konstigt och lätt. Sen fick jag en ortos att använda istället för gipset, så mycket smidigare!
Har fått en del övningar att göra, för att träna upp rörligheten och det är i dagsläget inte många grader jag kan röra handleden uppåt-nedåt eller i sidled. Men det ska blir bättre. Dessutom får jag anväanda handen mer och till och med köra dragövningar med lätt vikt i gymet. Grymt bra!

Det återstår att se om det kan bli lite utomhuscykling nu, på asfalt så det nog kunna fungera, men man behöver ju inte hålla på att hoppa upp och ned för trottoarer och liknande.

Jag har givetvis firat dagen med att köra en extra intervall på trainern och en pizza och ett göas rött på Cyrano. Det var jag värd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar