onsdag 10 oktober 2012

Från hängig till pigg.

Redan i bilen hem från Kumla började jag känna mig hängig. Sen jag kom hem från Kina har jag haft känslan  "imorgon blir jag nog sjuk" -i halsen, men det har inte riktigt blivit något som kan kallas sjukdom. Det gick ju hyfsat att köra båda dagarna, men efter andra tävlingen bröt det alltså till slut ut en liten förkylning. Har varit tät i näsan och svullen i luftrören i måndags och i går, men i dag vaknade jag och då var allt i princip bortblåst! Konstigt det där, men man får väl vara tacksam att det inte blev värre.

Förutom detta har veckan hittills till stor del handlat om mitt eget företagande och tankar kring det. För ett tag sedan fick jag diagrammet ovan skickat till mig från en bekant. Ett mycket bra och rolig vägledning över när och om det kan vara läge att göra jobb gratis eller extremt billigt. Jag är väl medveten om att jag många gånger tagit alldeles för lite betalt för jobb och uppdrag jag gjort. I bland har det handlat om jobb för vänner och bekanta eller något jag verkligen brinner för själv och vill göra, och då är det väl helt ok. Men varför jag gjort det även i andra sammanhang och för folk jag inte känner, har väl många orsaker, främst handlar det väl om att ha självförtroende nog att inse värdet av det man gör och samtidigt våga tacka nej till dem som man märker vill utnyttja en. Jag kan säga att jag inte är där jag vill vara än, men jag jobbar på det och har kommit en bit åt rätt håll!
Det har hänt en hel del gånger att jag fått förfrågan om jag kan tänka mig att göra något jobb för något företag eller projekt utan att få något betalt, alternativt få betalt i produkter eller behandlingar eller "sen", när företaget är igång och genererar pengar. Jag undrar om man kör samma strategi om man tex. behöver hjälp av en snickare för att bygga något i ens bilvande butik? "Jo, men vi tänkte att du kunde bygga disken för oss, du får betalt sen, när vår affär har öppnat och börjat gå med vinst" och även argumentet "Det är ju bra för dig att du får visa upp vad du kan". Undrar om någon snickare nappat på det? Förmodligen hade han/hon asgarvat och gått därifrån.

Nog om det i helgen är det CX i Falun och jag hoppas på lera, men det lär det inte bli..  

4 kommentarer:

  1. Should I work for free är guld! Har emellanåt funderat på att skicka den istället för "offert" till folk som gör galna förfrågningar ;)

    SvaraRadera
  2. Jo de är ett problem som egen företagare att ta betalt. Men åt vänner och bekanta är de väl ok med sk. kompis pris tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Vänner, bekanta eller sådant man verkligen brinner för, tycker jag är helt ok med.

    SvaraRadera
  4. Men vänner och bekanta förstår förhoppningsvis att en vän som är företagare också behöver pengar för att kunna leva. Dock förstår jag fullt ut att det kan vara svårt att stå på sig och ta betalt (jag hade inte klarat av det...).

    Peter

    SvaraRadera