onsdag 22 juni 2011

Norska älgar går, Svenska älgar springer.

Ok, ni som inte gillar totalt onödiga betraktelser, kan sluta läsa här.
När jag åker bil ensam blir det lätt att man funderar och lägger märke till egentligen helt oviktiga saker, bara för att få tiden att gå, vilket inträffade när jag åkte bil till och från XC-racet i Selvik i helg. 
Denna gång var det älgskyltarna som väckte mitt intresse Se nedan:  

Norsk älgskylt, En älg som går lugnt och fint.

Svensk älgskylt, En springande älg.

En hel del teorier hade jag om denna skillnad, varav de viktigaste var: 

1: Norska älgar är lugnare än svenska älgar, de spatserar snarare än springer över vägen. 
2: Norrmännen kör så väldigt långsamt, eftersom de alltid följer hastighetsbegränsningarna (på grund av alla kameror och höga böter) att de aldrig skrämmer älgarna, så de inte behöver springa över vägen.
3: Att älgsymbolen är ett omedvetet uttryck för skillnaderna norsk och svensk mentalitet. I Sverige är vi stressade och rusar fram i tillvaron, medan norrmännen tar det lugnt.

Vilken teori som passar bäst, är upp till er. Jag fick i alla fall tiden att gå :)

3 kommentarer:

  1. Skyltarna är ganska roliga för älg i Norge. Där har man valt att ge älgen skägg oxå.
    Kul att det gick bra på tävlingarna i Norge.

    Ha de gott så ses vi på någon tävling fram över.

    Åsa (Eksjö)

    SvaraRadera