fredag 3 juni 2011

4:a deltävling 1 i Apofos liga, Varde, Dannmark

Det blev en 4:e plats på gårdagens race i Varde, Dannmark. Tävlingen var av kategorin C1, vilket innebär en hel del UCI-poäng att kriga om. Arrangörerna hade fått till en ganska platt, men mycket rolig bana med många kurvor korta backar, små drops och största delen singletrails. Vissa sektioner var byggda stenpartier, både uppför och utför, för att skapa extra utmaningar. Helt klart hade arrangöerna lagt mycket tid på att preparera banan. Detta är en bantyp som man lätt kan köra sig riktigt trött på då man måste ligga på precis hela tiden för att hålla farten, liksom göra många igångdrag. Blir man trött kan man tappa mycket i kurvorna och på de tekniska partierna.

Själv fick jag en halvdålig start och låg väl runt 7:e-8:e plats. Det var svårt att komma om men jag lyckades till slut avancera till en 4:e plats. Jag kännde att jag kunde köra fort första varvet, det var ungefär som ett cyckelcrossrace med alla kurvor och jag kom till slut upp på en 3:e plats. Där låg jag tills jag blev riktigt trött och fick sänka tempot lite, kanade ned till en 5:e plats, kom igen kom upp på 4:an igen och höll den i mål, även om jag såg att bakomvarande dam närmade sig på slutet. Pulsen var skyhög och jag fick slita ordentligt de två sista varven men kroknade alltså inte helt, även om det var på gränsen till kramp i benen på slutet. Jag är nöjd med racet, platta banor har aldrig varit min starkaste sida. Fram till 1:an Annika Langvald och 2:an Alexandra Engen var det dock långt. De var i en klass för sig. Inte så konstigt, då Annika blev 2:a på världscupen för två veckor sedan...
Placeringen firades med kinamat i Varde tillsammans med Alexandra som jag också delar boende med.

Idag har jag och Alexandra slappat och dragit bort till Kolding för att provköra banan där. Den var frän, nästan som en världscupsbana i karaktären, men branta uppförs- och utförspartier liksom annat smått och gott. Ganska annorlunda mot gårdagens race, men danskarna har helt klart fattat det där med hur man ska dra tuffa banor och att man faktiskt kan bygga grejer för att göra det lite klurigare. Ska blir intressant att räjsa på den och se hur benen känns. 
Hej hopp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar