måndag 20 juni 2011

3:e plats och Norsk lerinpackning på köpet!

Hittade inga bilder, men väl en film från herrarnas race. Inte så kul filmat, men ändå...

Så fick jag det till slut. Det där ler XC-loppet jag gått och funderat på och ville ha. För trots att jag innan i söndags kört 13 tävlingar i MTB den här säsongen, har inte ett enda haft någon lera att tala om. Några små surhål här och där, men det räknas inte. Jag var sugen på ett lerrace dels för att jag gillar när det är lite tungkört och dels för att jag ville träna på att köra i lera under tävling. Tävlar man bara på torrt underlag, blir man van vid det. Det är bra att ha lite lerrace färskt i "bagaget". När man minst anar det kan det vara så att det är något av säsongens viktigaste race som drabbas av vädrets makter och man behöver behärska alla typer av väder i mtb. Under Cykelcross-säsongen i Sverige är lera mer regel än undantag och där behöver jag snarare träna på torra banor. Samma sak fast tvärtom alltså!

Det var två tävlingar i Norge denna helgen, men jag körde bara en av dem, då jag passade på att jobba på lördagen. Lite synd att jag missade det racet som enligt ryktet var ännu lerigare än söndagens race jag körde. Jag åkte istället upp på  söndagsmorgonen till Norge. Banan i Selvik bestod av ett ganska kort varv, med en hel del klippor blandat med rötter. bitvis var det såphalt på grund av allt regn. Min plan var att byta hjul till ett par med lerdäck, men jag struntade i det, eftersom lerdäckens mönster inte riktigt kom till sin rätt bland rötterna och stenarna. Det fick bli Rocket Ron/Racin Ralph-kombin i alla fall. Jag tror att Rocket Ron både fram och bak hade varit optimalt.

Under loppet fick jag en riktigt dålig start. Jag hade inte åkt första 500 meterna, eftersom jag blev stoppad av funktionärerna när jag tränade på banan (under den officiella träningstiden), största problemet var dock att jag körde för långsamt. Efterhand kom jag dock in in i racet och låg på en 4:e plats. Jag drog i kapp och förbi framförvarande Ann mot slutet av andra varvet. Hade nästan häng på en andra plats och gjorde mitt bästa för att jaga ikapp, men tappade fokus på sista varvet då tröttheten satte in. Gjorde lite små misstag och halkade in i träd här och där, men slutade som 3:a i mål vilket jag är nöjd med. Jag klarade mig från astman denna gång, vilket var det viktigaste.

Den här veckan är det verkligen fullt upp. Jag jobbar varje dag på SportSpec. Mycket ska fixas innan fredag, då jag åker till Zurich och ska tävla i Chur. Därefter kommer jag stanna i Italien ett tag. Jag fick erbjudandet att följa med till USA och Canada och köra två världscupstävlingar för att försöka förbättra Sveriges nationsranking. Det blev dock lite för mycket pengar på en gång för min del så jag valde att avstå. Tråkigt givetvis, men jag har ju ett annat billigare alternativ som inte är fel det heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar