tisdag 22 mars 2011

Inspiration, transpiration och en gnutta mjölksyra.

Bilden: Henrik och jag hetsar varandra på Rosa Bandet 24-timmars! Foto: Christer Hedberg
Förra veckan var det invigning av nya Idrottshögskolan här i Göteborg och jag var där för att kolla in läget där. I nybyggda lokalerna fanns förutom föreläsningssalar, också en stor sal ämnad för idrott, som enkelt kunde delas upp och dessutom ett labb med diverse spännande testutrustning. Känns lovande, eftersom det inte riktigt funnits möjlighet att göra riktigt avancerade fystester i labbmiljö i Göteborg innan, även om det finns några duktiga företag som bedriver testverksamhet och som gör det fantastiskt bra med de medel de har.

Utöver rundvandring i labbet var jag också på ett seminarium där bland annat SOK:s forskning- och utvecklingschef, HC Holmberg, (som för övrigt också är skrämmande lik skidåkaren Wassberg),  pratade om vad som krävs för att ta steget till internationella eliten från nationell talang. Det pratades om vikten av att få rätt möjligheter och träning liksom stöd och förståelse från familj, skola, arbete etc. Trevligt seminarium, även om inget av det som sades var något nytt för min del. Men det kanske var revolutionerande information för den majoritet av kostymer från universitet, näringsliv och kommun som var där och i så fall var det ju bra. Jag hoppas att den positiva bild man fick av Högskolan och dess möjligheter kommer att förverkligas och att jag som elitidrottare kan ha någon nytta av den, lisom att den kan ha nytta av mig.
Väl hemma var jag bara tvungen att ta ett litet pass på testcykeln med intervaller av olika slag, fick en hel del mjölksyra av det och det var meningen!

Även om besöket på Idrottskolan var givande, var gårdagens spinningklass jag höll i på Masthuggets fitness club än mer inspirerande! Det är ett gäng med "spinnare" som mer eller mindre dyker upp på min klass varje måndag och kör järnet. Igår var det helt fantastiskt, det kokade av energi inne i salen och alla var taggade till max. Spinning handlar inte om att köra  hårdast,  tyngst, snabbast eller snyggast, utan att köra det bästa man kan utifrån sig själv och det är precis det de gör på ett så bra sätt. De är så j-kla duktiga så att man blir mållös! Jag slår vad om att alla som var med på klassen igår ligger på ett syreupptag långt över snittet för en medelsnittssvensk och det hade varit kul att ta med gänget på en "riktig" cykeltur. Att instruera ett helt gäng där alla verkligen går in för att göra sitt bästa, är otroligt givande och ger tillbaka mångdubbelt av den energi man ger som instruktör. Så tack än en gång alla spinningmänniskor, ni är bäst!!

Nu ska jag städa lite, någon verkar komma hem till oss och stöka till rätt ofta, fattar inte vem det är.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar