måndag 5 mars 2018

Varm tävlingspremiär.




I lördags körde jag ett lokalt race här strax utanför Stellenbosh. 60km och start redan kl 7. Är sjukt ovan att tävla så tidigt, jag förstår mer och mer varför man tränar så tidigt på morgonen här. Förutom värmen så startar loppen också sjukt tidigt och man kan faktiskt vänja kroppen att ta i en viss tid genom att köra runt den tiden. Eftersom det är världscup i XCO i helgen dök några toppåkare upp från Specialized-teamet upp och även Cyclocrossesset Matheu Van der Poel. Själv kände jag mig inte tävlingsklar efter all is hemma, men man kan ju köra för att få bra träning och så kostade det bara runt 250kr att köra racet och då hade jag ändå köpt till ett chip.

Starten gick och jag kände att jag inte hade nån vidare fart, men lyckades till slut komma ikapp 2:a dam, Jennie hade dragit iväg och var en bra bit före. Körde en bit bakom henne och det kändes rätt ok ändå, efter ca 50 min märker jag dock att bakhjulet börjar fläska och luften pyser ut. Får stanna och pumpa med minipump eftersom mina patroner inte fick hänga med ned hit. Det går ganska fort att pumpa upp och jag börjar åka iväg, men märker snart att det inte höll. Får stanna igen, blir stressad och fäpplar och börjar ta hjulet, men kommer sen på att jag ska chansa och puma upp det igen. Det tar mycket längre tid än första upp pumpningen och tre tjejer hinner passera. Men det verkar hålla tätt i alla fall. Fortsätter, lite modfälld, men har riktigt skoj på de fina stigarna så blir glad igen, tills jag blir trött sista biten och tappar fart. Eftersom det  är extremt torrt här nere, är grusvägarna som cement, men med ett tunt lager fint grus ovanpå på många ställen. Det gör det lurigt och jag känner att jag fegar ganska mycket. Rullar i mål som 4:a eller 5:a, Helt ok efter omständigheterna. Hoppas på snabbare ben längre fram. Tyvärr inga bilder från racet, kanske det kommer. Det var i alla fall ca 3000 startande på de olika distanserna, så riktigt häftigt och trevlig stämning.

Igår blev det ett lugnt pass och så även idag. Finns massa fina slingor här runt stan. Imorgon blir det troligen en längre tur till ett naturreservat ca 40 min cykelväg bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar