måndag 5 oktober 2015

Race report Helsingör!

Foto: Jesper Drakenberg
En bra dag igår i Helsingör. Andra upplagan av Kronborg UCI event, med lite förändringar i bansträckningen -till det bättre om ni frågar mig. En bra blandning av skog, grusväg och asfalt, hopphinder och trappa. Snustorr och snabb bana, men relativt backig, så den blev fysiskt krävande ändå. 
Starten gick i backe, vilket gjorde att den inte blev så snabb, tog täten direkt och fick till och med en liten lucka efter första svängen. Sen lyckas jag klanta mig och gå omkull i andra svängen som var riktigt hal (visade det sig) Så de flesta kom ikapp igen och en danska körde om mig. Hängde på bakom henne in i skogen och sen vurpade hon i sin tur i en sväng så jag kom om igen. Hade henne i rygg i ytterligare ca 1 varv då luckan blev större och större. Det gick bra resten av loppet och jag körde safe på sista varvet för att ta mig och cykeln hela i mål, dumt att riskera något när man bara har en cykel. 
Det var kul att vinna så klart, även om startfältet kunde ha varit större. (Funderar varje dag på hur vi ska få igång fler tjejer på MTB och Cyclocross).

Mackan var även med och fick köra en hel timme i starten efter mig. Han körde riktigt bra och blev 6:a i sin klass, grymt.

Nu ska jag ladda för världscupen i Valkenburg. Det blir skoj, både motstånd och bana blir betydligt hårdare. Idag ska jag dricka kaffe, prata och jobba på Gamla Ullevi. Hoppas slippa bengaler i alla fall. 

2 kommentarer:

  1. Bra fråga om hur vi får fler tjejer att tävla i xc och cx. Pratade om de och cx idag på jobbet.

    SvaraRadera