fredag 9 oktober 2015

Den träningsvärken...

Foto: Jesper Drakenberg
Vaknade med grym träningsvärk i går. Kände mig mörbultad, men ändå på ett ganska skönt sätt. Orsak: löpning i kombination med gymträning. Fick ta det lugnt en extra dag för det. Med den träningsvärken hade träningen ändå inte blivit bra och det bästa är att köra någon form av lågintensiv, lätt träning för att få lite cirkulation i kroppen. Den värsta träningsvärk jag haft är från när jag sprungit maratonlopp (har klarat av 5st för länge sen). Fast då handlade det nog mer om att musklerna  blev helt sönder slagna av den sista milen på asfalt. Det tog några dagar att överhuvudtaget kunna gå normalt och ca en vecka att bli av med det ömma i benen helt. Sen tog det ytterligare en månad innan jag kunde ta i och springa fort igen. Det är bra med lite perspektiv på smärta och slitenhet ibland.


Löpträningen går rätt bra nu, Springer inte så långt och inte eller så ofta, men försöker dra på lite mer än innan. Oftast antingen motsols eller medsols i Slottskogen. Båda är Strava-segment och det ena har jag faktiskt skapat själv eftersom jag en gång trodde att jag sprang ett segment, fast sprang det åt fel håll (nästan helt bortkastat alltså..). Segmentet är 3,5 km, så med jogg hemifrån och tillbaka blir det ca 5,5 km. Det är inte så långt, men räcker för mig just nu. Springer jag mer får jag ont i knät och man behöver sällan springa mer på ett crosslopp. Med en km tid på runt 4.10 tog jag mig runt segmentet senast. För en "riktig" löpare inte jättebra, men med tanke på att jag för någon månad sedan knappt klarade av att springa i 5-minuterstempo, kan man se det som en klar förbättring. Jag var lite taskig och snodde Mackans "familje-KOM" med några sekunder. Så nu lär det bli hets ett tag.
Gymträningen går också betydligt bättre nu. Har varit inne i någon slags "svag-period", där jag liksom inte orkat att ta i ordentligt eller fokusera på det. Orkat 2 pullups istället för en 6-7 stycken som innan. Nu är det bättre igen, känns lovande i alla fall. Det är oftast några övningar jag kör nästan varje gång kombinerat med några andra som jag varierar mellan då och då. 

För den som är intresserad kördes följande övningar, nu vet inte namnet på en del, men nån gång kan jag ju visa dem: Pull-ups (smalt grepp)= 5+4+4+3, "Pinnen" (en slags sit-ups med en pinne)=15x3, sit-ups med medicinboll (3 kg)= 20x3, Armhävningar= 10+10+19, "Scorpionen" (dvs man står i brygga och lyfter benen växelvis)= 20+30+20, Marklyft= 5x50kg+3x60+2x60+3x60. Dessutom testade vi lite plyometrisk träning, med upphopp på plintar i olika höjder. Fasen vad jobbigt det var! Avslutade med lite huvud- och handstående + rörlighetsträning. En bra blandning som tar max en timme.
Faktum är att Scorpionen, som är en extremt jobbig övning som engagerar hela stora ryggmuskeln och de mindre musklerna vid ryggraden, gör så att mina ryggproblem i korsryggen försvinner nästan helt. Gör jag den inte på ett tag blir det värre. Men man har lite ångest när man ska köra den för den är så jobbig.

Helgen blir tävlingsfri, men med en hel del cykling.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar