söndag 11 augusti 2013

4..3..?..Kan vi hoppas på en trend här?

I helgen var det som sagt XCO i Hortern, ca 5 mil in i Norge från Svenska gränsen. Två dagars tävlande på exakt samma bana och lika många varv båda dagarna. Banan var mycket tekniskt krävande, inte bara på grund av en massa partier med rätt vassa stenar, men även för att det fans en hel del byggda hopp, stenkistor och svängar. Just sådana byggda tekniska partier blir mer och mer standard på internationella XCO-banor, men har inte riktigt hunnit bli på modet då det gäller våra svenska banor. Lite synd, då det kan vara bra att träna på sådant även hemma, så det inte blir en chock för de som ska ut och köra sina första internationella lopp. Och sen är det ju roligt också! Men jag förstår, det blir en hel del merjobb för de som ska göra banor.

I alla fall, på lördagen var de steniga partierna bitvis rätt hala och krävde fokus. Jag hade en riktig dålig dag i lördags, oerhört trött i huvudet och kroppen troligen för att jag inte lyckats sova natten till lördagen (ni som följt mig vet ju att jag tidvis har problem med  att sova ordentligt). Jag var ljusår efter täten och trodde ett tag att jag skulle bli avplockad eftersom jag körde så sakta, men lyckades ändå bli 4:a. Kajsa gjorde ett kanonlopp och slutade 2:a. Banan var rolig men det kändes som om jag mest halkade runt och körde in i varenda sten som fanns på banan. Jag upptäckte att jag tappat en skruv till min SPD -kloss och klossen satt helt löst. Inte konstigt att jag tyckte att det var svårt att komma i och ur ena pedalen. Hittade tillslut en ny skruv underst i mekväskan.

På söndagen fick vi en torrare bana och vissa tekniska partier var mycket lättare att köra. Fick en riktigt kass start och hamnade efter ett gäng cyklister in på det första tekniska partiet. Det hela redde dock upp sig och jag kunde hitta mitt eget tempo. Fortfarande lite segt men bra mycket bättre än lördagens tävling. Kändes rätt jobbigt att köra 5 varv idag med, det hade gått räckt med 4, men man får väl göra som de säger. Slutade 3:a en bra bit efter Kajsa Snihs som vann dagens race i stor stil. Räknade ut att jag kört ca 12 minuter snabbare på dagens race jämfört med gårdagens, det är mer än 2 minuter snabbare per varv. Visst det var torrare, men jag körde också bättre. Det får man väl vara nöjd med i alla fall.

Pallen dag 2 (bild snodd från Kajsa Snihs)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar