söndag 12 december 2010

Gulddagar!


Foto: Mikael Strand. Fler fina foton här >>

Det har varit några fina dagar i Skåne! Förutom att jag har pryat med Markus, har jag hunnit med att bo hos mamma och pappa, hälsat på Lars på SRAM och kört två deltävlingar i CX-cupen.

På lördagen var det tävling i Åstorp och det enda jag visste om banan var att den skulle köras på en ridbana. Det blev en fin överraskning eftersom banan var väldigt fint lagd och eftersom man lyckats få bort nästan all snö och is. Fast låter man före detta veteranvärldsmästaren Benny Andersson lägga banan, kan det ju inte bli något annat än bra. Omslaget till plusgrader gjorde banan lerig, inte som i Söderköping, men tillräckligt. Superprestige-klassen startade en timme före oss och gjorde ett fint jobb med att köra upp banan åt oss.
Vi startade denna gång precis efter herrelit. Jag lyckades få en lucka på första lerpartiet och körde solo hela loppet. Det är ju alltid svårt att se hur långt efter de som jagar är men jag såg i alla fall hur jag successivt drygade ut in i mål. Det var en dag då allting funkade och flöt på och benen nästan gick av sig själv. Inte så ofta det händer. Jag vet inte vad det är med den där leran, men vi verkar ha något i hop. Nåt slags hatkärlek tror jag. Kvällen firades sedan med tvätt av kläder hemma hos mamma, allt var extremt lerigt.

Natten till söndagen slog värdet om, det började snöa och det blev minusgrader igen. På morgonen var det 5-10cm nysnö och -6 grader. Banan i Kristianstad, som för övrigt inte låg långt från Absalons väg (vad gjorde världsstjärnan i mtb där??),  blev frusen och lite hal och sladdig. Kul att få så olika banor på en helg. Kristianstadbanan var också väldigt bra, den största skillnaden var att den var betydligt mer snabbkörd och platt än Åstorpsbanan. Man kan ju undra hur fort det gått om det inte varit någon snö och is...
Det fort från start och Angelica och Karin drog upp ett rasande tempo in i skogen. Jag hamnade bakom dem och det var svårt att köra om så det var bara att ligga kvar och försöka hänga med. Angelica och jag fick en liten lucka efter halva varvet och vid varningen körde jag om Angelica som sedan jagade mig ett par sekunder bakom. Efter det drygade jag ut och vann till slut med 35 sekunder. Det kändes gott!
Inte bara banan var annorlunda mot Åstorp, även det faktum att både kläder och cykel inte hade ett enda lerkorn på sig. Ingen cykeltvätt!!

Så kort sammanfattat: Gulddagar. Nu är jag hemma och är trött, och firar men Ben Jerryglass!



    

   +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar