måndag 20 februari 2017

Små grodor, nya stigar och 2-timmars spinning.


En och annan groda blev det häromdagen istället för mello. Mello är fruktansvärt överreklamerat, tycker jag. Lyssnar hellre på musik jag gillar. 
Grodorna då, jag förstår inte varför det är så roligt att rada upp massa olika varianter av samma sak, men det är det och jag gör det ofta. Kanske för att en sak, en varelse kan se ut på så många sätt. Små variationer kan ge väldigt olika utseende. 



Häromdagen, när det var sol gav jag med ut på ett långpass, på kombinerat asfalt och stig. Gjorde några avstickare på för mig okända grusvägar uppåt Landvetter på måfå och hittade en hel del jättefina stigar. Jag undra hur jag lyckats missa dem under alla år av cykling i skogen? Helt klart är att dessa stigarna behöver utforskas mer framöver. 

Söndagen avrundades som instruktör på ett finfint 2-timmars cykelpass på Valhalla. Är grymt impad över hur mycket folk orkar! På 2-timmarspassen kommer både folk som tränar och tävlar i någon uthållighetssport och folk som är motionärer och kör bara för att det är kul och en utmaning att köra lite längre än vanligt. Jag kommer ihåg när jag precis flyttat till Göteborg och började träna spinning. Jag hade då även börjat träna mtb och ville gärna träna länge än de 45 minuter som spinningpassen var. Så jag och några till (typ andra cyklister och triathleter) körde ofta två pass på rad. När detta blev känt hos personalen, diskuterades och ifrågasattes det om det skulle vara "tillåtet". Inte främst för att spinningklasserna var populära och att man "tog" plats för andra som ville träna, utan för att man ansåg att spinningpassen var så jobbiga. Att det liksom var orimligt att man skulle orka två på raken... De sa till och med till mig att de tyckte jag tränade för mycket. Nu var det ju främst folk med bakgrund i gym/fitnessvärlden, utan erfarenhet av uthållighetsträning i annat syfte än förbränningsträning (för att typ bli deffad), som hade åsikter. Men man kan se att synen på träning har utvecklats och kunskapen blivit bättre. Från att uppfattas som extremt i  sin 45 min variant till att folk på väldigt varierande träningsnivå utan problem kan träna cykling tillsammans 90 min, 2 timmar eller tom 4 timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar