måndag 17 mars 2014

1 års jubileum med titan och gaffel till salu!


För nästan exakt ett år sen kraschade jag och bröt handleden på ett komplicerat sätt. Med 9 skruvar och en titanplatta lagades jag dock på Ortopeden i Mölndal. 6 veckor efter operationen körde jag i skogen igen med stöd för handen och vann Göteborgsgirot!

Så här ett år senare kan jag konstatera att handleden fungerar ok, men inte är helt återställd. Rörligheten är bra, kanske 90% av den andra handledens. När den blir kall är den dock jättestel, det är som om titanet liksom kyler ned hela handleden inifrån. Förmodligen fungerar det inte så, men känslan är så. 

Problemet är när det blir hög belastning i ytterlägena och när all kroppsvikten läggs på handleden uppifrån med flexad handled, tex vid armhävningar och handstående. Det gör rätt ont, men har blivit bättre de senaste månaderna. I vissa lägen känns det som om något är i vägen och det knastrar en del när man böjer handleden uppåt och nedåt i maxlägena. Antar att det är brosk 

De två värsta problemen är dock att jag är väldigt svag i vissa vridrörelser i handleden, tex när man växlar med racer-reglage mellan stora och lilla klingan. Det är i princip omöjligt, men jag har ju kört 38-klinga på crossarna och inte behövt växla med framväxlen. Hade lika gärna kunnat köra singelklinga. 
Det andra problemet är att jag ibland plötsligt kan tappa greppet om tex ett glas vatten och hälla ut det. Något som hände över min dator strax innan jul. Jag är fumlig, vilket känns sådär. Jag misstänkte länge att det var något skadat i tumleden, men de ville inte ens kolla upp det på sjukhuset. Jag tror att jag hade rätt.  Det finns även en viss ömhet över det ställe där plattan är. Kanske ska den tas bort? Jag vet inte om jag vill att det ska öppnas och mekas där igen.

Jag är i alla fall glad att jag kan cykla nästan helt som normalt och utan större problem.

Igår blev det distans med mackan. Vi attackerade i varje motlut, vilket tillsammans med distansovana gjorde oss väldigt trötta. Fast ingen vågade erkänna det så klart. När Mackan var som krispigast, kom det upp två killar i 16 års åldern i moppebil jämsiders med nedvevad ruta och undrade om han ville ha en kaka. Självklart sa Mackan och fick en. Mycket bra initiativ av killarna istället för att åka omkring och hitta på hyss. Eller hade de gjort nåt äckligt med kakan?

Mackan säljer sin gaffel med, då han ska uppgradera. Ni hittar den under prylar till salu. Skynda och fynda! 

Idag känner jag mig jättetrött och nästan bakis (trots att ingen alkohol har intagits) så det har vilats hela dagen. I morgon kör vi igen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar