torsdag 10 mars 2016

Pryat på Rideaway, ny cross, kört intervaller och lite annat!

 
Go kväll. Jag tänkte skriva några rader hur begreppet "motionär" kunnat bli mer ett skällsord än någonting bra, men var alldeles för trött och trasslade in mig i mina egna alltför filosofiska tankar. Så jag sparar det till en annan gång och sammanfattar det hela med att det är synd att det blivit så. 

Nu till något enklare och kanske mer lättsmält: Häromdagen pryade jag en eftermiddag på nyöppnade Rideaway Göteborg. Rideaway säljer Haibike om ni inte vet det sen innan. Det var kul att prya. Man fick åka till Ikea och Matton den senare är ju min favoritaffär, prova elcykel, pilla på alla andra cyklar man vill ha och pyssla. Eller snarare fixa till lite tavlor. Det kan ju inte vara helt kalt på väggarna, så jag fick väl vara med och styra upp. Kaffe fick man också och sen fick man gå hem. Bra dag! Jag pillade mest på min nya cross. Utrustningsmässigt är den i princip samma som förra året, men en annan färg. Tycker den är skitsnygg. På lördag ska jag premiärcykla den i Helsingborg vilket ska bli grymt kul. Jag uppmanar fortfarande fler damer att anmäla sig. Vi är två idag och en i flickor 11-12. Tänk på att ni som är skåningar kan vinna en bild som jag har ritat OCH lera ner er samtidigt. Det är helt klart värt anmälningsavgiften! 




Har fått till några bra intervallpass i veckan som jag tänkte dela med mig av. Det ena var 10x 4-1, ett grymt jobbigt pass som egentligen ska köras som tröskelpass men jag kör oftast över tröskel, eftersom det är roligare att ta i lite mer. Jag börjar i alla fall lära mig att vara lite mindre optimistisk när det gäller motstånd och dra av nån tiondels kp på det jag anser att jag borde klara av. Då blir det oftast rätt. Dagen efter körde jag de berömda "Reck intervallerna", alltså  6x 40-20 /4min vila x 3. En grym intervall som liknar några andra jag brukar köra, men jag var ju tvungen att testa det nu när "alla andra"  säger sig kört dem. 
Som exempel brukar jag förutom favvisarna 70-20, köra valfri mängd x 60-30 eller 45-20, 30-20 och tom ned till 20-15. Antal beror på hur mycket tid jag har och motstånd, jag bestämmer ofta på förhand hur många jag ska köra eller under hur lång tid, tex 30 minuter. Antingen köra jag alla i ett svep eller så delar jag upp dem i serier. med längre vila mellan och då lite mer belastning per intervall. De kortaste är dock inte de bästa att köra på en Monark 828 då det blir ett jäkla vridande av och på med motstånd hela tiden. De är bättre att köra utomhus eller på en testcykel man kan förprogrammera.   





2 kommentarer:

  1. Jag sitter också och trampar på en 828a och min lösning på intervaller med kort vila är att jag inte rör motståndet utan trampar baklänges i stället. Visserligen blir det inget motstånd alls på vilan men det är trixigt nog att få till ett rundtramp och dessutom belönas man ju med ett skönt igångdrag på intervallen också.

    Vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett bra tips! Det ska jag prova :) Blir nog jobbigt och härligt!

      Radera