onsdag 2 mars 2016

Post-etapploppshunger och återhämtningscykling!


Tillbaka igen i Götet. Lite kontrast med 20 grader och strålande sol och nu en grad och snö. Men det är ju rätt härligt med snöcykling med faktiskt. Blev en lugn tur idag eftersom jag inte känt mig återhämtad efter etapploppet och det kan vara bra med någon extra dags lugn träning. Har även drabbats av något jag kallar för "post-etapploppshunger"-dvs att jag helt plötsligt kan bli vrålhungrig om dagarna, inte på sötsaker, utan på ordentlig mat. Har varit med om det flera gånger efter just etapplopp och jag antar att det är ett sätt som min kropp reagerar på. Jag är vanligen inte så hungrig av mig och har svårt att vräka i mig stora mängder mat. Under själva etapploppet blir jag inte hungrigare än annars, snarare mindre hungrig och lite illamående efter hårt tävlande och har svårt att vräka i mig pasta och liknande. Min egen teori är att själva hungern istället kommer efteråt, eftersom kroppen har energibrist. Eftersom jag inte har någon anledning att hålla igen på maten lyder jag kroppen och äter mer och efter ett tag brukar det bli bra igen.   

Eftersom vädret är som det är och jag inte har någon roligare träning att bjuda på kommer istället lite inspiration från Nino Shurter. Många har väl sett den redan, men kanske man kan lägga till något av detta i sin gymträning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar