söndag 3 januari 2016

13+12 och hemma!

Foto: Bart Raeymakers/Start-box.be

Sådär! Då var jul- och nyårscrossandet avklarat! 6 tävlingar på 8 dagar om man bortser från första tävlingen i Namur som kördes några dagar innan. Jag, Angelica och Fredrik krigade på efter racet i Nederländerna och kom hem till Sverige strax innan kl 2 i natt. Det var bra väder om än lite motvind och inga bilköer. Då går det rätt snabbt att komma hem. Visst det är lite segt att köra när man har tävlat, men det är ju samtidigt gött att komma hem till sin egen säng.
Sitter nu och kollar lite på Tour De Ski och tänker att det varit lite som en "Tour de Cross" i Belgien. Det hade varit kul koncept annars -en etapptävling på cyclocross, med fina priser i både per deltävling och totalen. Nytt koncept?   

De sista två tävlingarna har gått ok tycker jag, kände mig väldigt sliten igår, pulsen var låg och benen var sega, men det gick ok att köra i alla fall. 

Klassikern GPSven Nys blev en höjdare! De sa att det skulle bli torrt, men bara lite regn på nyårsnatten gav en hel del lera. Jag vet att en del av de svenskar som åkt tävlingen inte gillar banan, men jag äääälskar den banan! Den är hård, krävande och teknisk. Jag var lite seg i starten och de två första varven, gjorde en del klantigta misstag i leran, men lyckades komma igång sen, fick bättre flyt och krigade mig upp till en 13:e plats. Riktigt tuff bana, något ändrad mot tidigare år, men samma karaktär. Är nöjd med resultatet, men hade hoppats på lite mer pang i benen. 

Efter Baal, drog vi upp till Surhusterveen, ca 35 mil norrut. Övernattade på en Bed & Breakfast och racade igår. Tävlingen är liten i sammanhanget, men man hade i år ändå lyckats locka förvånansvärt många starka namn på både dam- och herrsidan. Banan I Shurhusterveen är heeelt platt. Inte en endaste höjdmeter. Mestadels gräsunderlag, men lite asfalt, ett löphinder och några konstgjorda sandbankar. Det var ganska torrt när vi kom, men ett lätt regn före och under tävlingen gav ett allt halare underlag. Rekordkallt för säsongen, endast 3 grader. Bet lite i kinden efter tävlingar i 12-15 plusgrader. Var ganska loj i starten, men drog på ordentligt i första lerpartiet. Körde om minst 5 pers. Efter det var det hårdkörning in till mål, lyckades köra ifrån de i gruppen jag låg i och hamnade själv de sista varven, vilket inte var fördelaktigt på den banan, men höll undan för dem bakom  och rullade in som 12:a, inte allt för långt från täten. Inte mycket pang att tala om i kroppen, men förmågan att slita fanns i alla fall kvar. 

Nu väntar några dagar med vila och lugn träning, innan det är dags att köra på igen. Jag sammantaget nöjd med årets julcross och tycker att jag lyckats hålla en jämn nivå. Framförallt har det varit roligt och inspirerande! Man får inte glömma bort att nivån på de som tävlar på de här tävlingarna är bästa tänkbara och att nivån i damklassen blir allt högre. Det hade dock inte varit möjligt att orka med att göra det här på den här nivån utan en man, Ignace! Han är verkligen någon som man kan lita på i alla väder, som ställer upp och ser till att allt omkring blir så bra det kan bli.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar