torsdag 31 december 2015

10:a i Bredene och Nyårsbestyren!

I Danskt sällskap. Foto: Josef Coerman


Helt ok dag i Brederne igår. En lite mindre tävling än de andra jag kört hittills. Fast allt är ju relativt. När herrarna körde var det nog ändå mer åskådare än på någon cykeltävling någonsin i Sverige. Helt platt och nästan utan tekniska partier, men mycket kurvor. Lite som ett landsvägskriterium fast med ojämnt underlag. Starten var en lååång asfaltraka, tyckte jag hängde med ok, men var sen lite defensiv. Låg ett tag ensam, precis så att jag inte kom in på hjul på framförvarande åkare vilket var lite frustreande, då man kunde tjäna på det på den här banan. Men så gjorde någon ett misstag i på banas enda slänt och jag var ikapp. Vi körde hela 7 varv och jag fick bita i för att ligga kvar i den lilla gruppen, men var uppe och drog lite med. Gruppen minskade till tre och jag kunde hålla mig kvar fram till sista 500 metrarna, då de andra två tryckte på lite till och jag mer eller mindre flög av. Är ändå gjlad att jag kunde hänga med så länge på denna typen av bana och mot de cyklisterna. Rullade in som 10:a vilket jag är hyfsat nöjd med, man vill ju alltid lite bättre.
Det är roligt här i Belgien, för de tar ofta upp om en bana passar en eller inte. Som denna bana, sa de att den inte var för en åkare som mig, "to speedy". Ska jag då undvika den? Jag tror att det kommer lite från landsväg att man är en viss typ av åkare, men från MTB:n har man ju med sig att man ska försöka förbättra sina svagare sidor och att man aldrig kan skylla på banans karaktär etc. Jag tänker att man oftast har någon bantyp eller underlag som man har som favorit, som att jag gillar när det är backigt och tekniskt och gärna lite lera på det. Jag är ganska bra på det helt enkelt. Det betyder inte att jag undviker banor som är sämre för mig. Har tex åkt både sandbanor och plattbanor och ser det som en del i att bli bättre. Sen har jag lärt mig av erfarenhet att man ska försöka att inte döma ut sig själv, vissa dagar kan man köra fort på vilken bana som helst.     

Nu är det nyårsbestyr. Robin och Gabbi kommer på besök ikväll på middag och vi ska packa ihop våra saker och åka till Baal imorgon för GP Sven Nys och sedan till Surhuisterveen. Jag kör båda tävlingarna och Angelica kör den i Surhuisterveen. Så två race kvar på denna julcross. Känns ok. Hoppas ha krafterna hela vägen. 

Gott nytt år alla! Vi syns på andra sidan. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar