torsdag 28 april 2016

Test av EM banan!

Igår drog Mackan och jag vårt pick och pack till Husqvarna för ett första test av kommande EM-bana. Vi möttes av kyligt väder och några snöflingor, men som tröst också vitsippor nästan precis överallt. Körde först ett rekarvarv, där vi körde vissa partier flera gånger och testade olika spår. Det tog nästan en timme. Jag tycker att det är bra att köra banan sektionsvis i lugn och ro utan stress och banan är så pass krävande med alla höjdmeter att man inte vill trötta ut sig genom att mata en massa varv dagarna innan själva tävlingen. Det är också grymt att få lite råd av någon som är snabb utför, som Mackan. Jag gillar verkligen banan, den är varierad, extremt fysiskt krävande och samtidigt ljuvligt vacker. Klättringarna är långa och branta, åtminstone tre av dem. Jag analyserade det till ca 250 höjdmeter per varv, och då är varvet inte mer än strax under 4 km. Det finns även en hel del tekniska partier, som är kluriga, men inte så extremsvåra som de kan vara på tex.världscuperna nu förtiden. Inget parti är av typen "om jag kör här och och missar så skadar jag mig ordentligt". Är man snabb utför så kan man tjäna en massa tid där och om man är snabb uppför kommer man tjäna tid där. Är man båda kommer man kunna köra väldigt snabbt. Rättvis bana alltså!


Mackan med sin nya Haibike. Han var grymt nöjd med den, men tyckte det var väl mycket klättring för hans smak. Men han är ju också downhillkille.

Bild från blommande kördbärsträd i Götet. Lite vårkänsla i alla fall, trots kylan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar