lördag 7 mars 2015

Torsdagstestet och sånt!

Skulle ha skrivit lite om det igår, men jobbade 10 timmar med Frölundas biljettsläpp inför slutspelet så jag orkade inte när jag kom hem.



Det blev ett bra test överlag tycker jag. Det vi gjorde den här gången på Aktivitus var ett avancerat test på cykel för att fastställa mina träningszoner. Ni som känner mig vet jag går mycket på känsla när jag tränar, både intervaller och mer distansbetonad träning. Under många år trodde jag också att träna på känsla stod i motsats till att träna utifrån testvärden och undvek därför att göra tester eller träna wattbaserat. Så här på "äldre dar" har jag dock kommit fram till att de går alldeles utmärkt att lägga upp sin träning utifrån en kombination av känsla och testvärden och att de båda snarare kan ha stor hjälp av varandra.
Nu hade jag inte gjort just det här testet på ett tag och hade inte så bra koll på  de gamla tröskelvärdena. Testerna visade dock att jag legat någorlunda rätt på mina intervaller och att jag oftast ligger över tröskelwatten, vilket är naturligt eftersom jag oftast kör förhållandevis korta intervaller.
Värdena var ganska lika det test jag gjort tidigare men med skillnaden att det testet gjordes mitt i mtb-säsongen och detta test efter några veckor med för mig, extremt lite träning på grund av lågsäsong. Vi gjorde intet Vo2 max test den här gången och det är egentligen rätt skönt att köra utan mask. Men jag har ju ändå någorlunda färska värden från studien i höstas. Det hade varit kul att göra ett test innan respektive efter ett längre träningsläger någon gång. Vi får se om det kan bli av.

Annars laddar jag för vasaloppspinning i morgon. Jag kör sista timmen på Masthugget och ser till att medlemmarna går i mål ordentligt. Det är helt enormt vad intresset för dessa klasser på strax över 4 timmar är populära. Hörde att vissa anläggningar har 30 pers som körar för att få en plats.


Vad mer. Fortsätter med mina målningar och muggar. Häromdagen var perfekt väder att spraya akvareller med fixativ (så att de inte bleknar så mycket och håller bättre). Sol och ingen blåst är optimalt väder. Nästan så att man får lite vårkänslor. Grannarna undrar säkert vad jag håller på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar