torsdag 26 mars 2015

Hårdkörning, vilodag och annat jox.


Det är inte jättetrevligt med snöblandad regn tycker jag. I alla fall inte när man lurats tro att det är vår, som förra veckan då det. Fick mig att drömma om sommar.  Men som sagt, tur att man Monark i köket. 

Gårdagens pass på den blev lite hårdare än tänkt. Jag körde först uppvärmning sen 1x10 min, 5 min rull, 6st 1-2:or, 5 min rull och seb 1x10 igen+ nedvarvning. Första 10:an blev lite väl hård, då jag överskattade mig själv en del med belastningen. Detta kom att påverka resten av passet så klart. Första 4 minuterna kändes riktigt bra, men sen började det att surna i benen allt mer. Tänkte ge upp flera gånger, men bestämde mig för att fortsätta lite till hela tiden och till slut var hela 10:an avklarad, med en puls på 97% av max på slutet. Efter rullet gick jag på 1:orna och de blev riktigt kämpiga. Första 15 sekunderna känns alltid svinlätta, men sen händer nåt och man får slita som ett djur och den där minuten tar aldrig slut. Man blundar i något man tycker är en evighet och sen när man tittar igen har det gått 4 sekunder fast man trodde att det gått minst 15. När man väl får vila, går dock 2 minuter ungefär lika snabbt som 30 sekunder av intervallen och så är det dax igen. Tog mig igenom allt och på sista 10:an var jag rejält stum i benen på slutet. Ni vet när intervallen är slut och man lättar motståndet men känner att man vill lätta lite mer för att det är för mycket motstånd på. När man sen kollar hur mycket det är är det 0,3 kp... Det var ju bra att jag fick ta i ordentligt i alla fall. 

Ibland läser jag på diverse fitnessbloggar och vissa verkar det aldrig gå tungt för. De flyger fram som i eufori oavsett vilken typ av träning som utförs. Jag har kommit fram till att de som ALLTID flyger fram och särskilt de som flyger fram på intervallpass antingen 1: inte kör tillräcklig hårt, 2: är dopade alternativt går på något annat, 3 hittar på. Intervaller är till 99% inte behagligt att köra, det ligger i sakens natur att det känns jobbigt att ta i. Att känna sig stark är en sak, hårdkörning är jobbigt ändå. Däremot kan det vara gött efteråt när man är klar och själva känslan av att få ta ut sig och köra hårt kan vara inspirerande och givande, som det är för många endorfinberoende uthållighetsidrottare. 

Idag blev det vilodag, jobb på Scandinavium och Allebikemässa på kvällen. Kul med mässa och att träffa lite känt cykelfolk.

Målade muggar finns nu även i muggshoppen efter mycket testande med färg, bränning och muggar.  Nästa steg är att bränna porslinet i en riktig keramikugn, men det krävs lite större insatser för mig att få till det. Tills dess kan ni beställa på http://www.shop.shape-it.se/ och nu även till rabatt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar