måndag 2 mars 2015

Stillasittandets fördärv och Aktivitus-testdax!

Det har varit 4 långa dagar med jobb på Gothenburg Horse show. Mitt jobb där är inte fysiskt ansträngande, men man blir ändå trött på grund av sorlet, snacket, alla möten med människor och inte minst på grund av stillasittandet i 12-13 timmar. Jag är inte van att sitta stilla så lång tid, även om jag sitter mycket framför datorn och med målningar. Gör man det hemma, blir det inte alls så långa perioder, utan man reser sig när man vill, kanske avbryter med ett träningspass, en promenad runt kvarter, tvätt eller något annat ärende. Jag gillar mitt jobb som sådant, förutom när det blir så långt stillasittande. 

Man skulle kunna tro att kroppen känner sig utvilad efter några dagars inaktivitet (nåja, jag har cyklat till och från jobbet, 10min x2). Men jag känner mig mer överkörd än efter ett hårt träningspass. Alla små skavanker, känns värre, ryggen gör ont, hållningen är som en hösäck, baksidan och sätesmuskelrna är strama som fiolsträngar, knät värker, magen likaså. Och då handlar det bara om 4 dagar! Jag tänker på dem som aldrig rör sig, hur ont har de i sin kropp? Hur mår deras magar? Kanske man vänjer sig, men jag kommer aldrig vilja vänja mig vid ett stillasittande liv. Vi är gjorda för att röra oss.
Jag var tvungen att riva av en 20:a efter jobbet i söndags för att bli av med lite av abstinensen. Den blev ju bra mycket bättre än den som gjordes med magsjuka, men ändå en bit från något pers. Här ser ni den nya jämfört med en gamla. Den med lite högre puls är från gårdagen, med 0,2kp mer belastning.
Hoppas vara lite piggare på torsdag, då det är dax för ett test på Aktivitus. Vore ju kul om man fick till ett bra test. Inte för att det är någon tävling, men man blir ju alltid glad av att få lite bättre värden än på tidigare test.

Har idag kört 3 spinningpass som (instruktör) och cyklat till och från SATS Torpa. Känns som en bra kompensation för stillasittandet. Kroppen känns redan bättre. Imorgon blir det lite löpning, ett till spinningpass och lite styrke- och rörlighetsträning. Sen lär den vara på banan igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar