måndag 30 mars 2015

Skogscykling och träningstävling mm..



Ett bra veckoslut. Gav mig ut på en tur i fredags med Lars från Cycle Service Noridc. Jag blev glatt överraskad då jag trodde att det skulle vara skitväder, men det var riktigt bra väder. Vi körde i Skatås på småstigar, riktigt skoj! Vi testade bland annat droppet på CK Master-banan, men blev missnöjda när vi filmade, då det ser löjligt litet ut på film, men faktiskt riktigt brant när man står bredvid. Har i och för sig kört det innan, men då var det snustorrt.

I lördags tog jag mig upp till Alingsås och körde träningstävling med Allebikarna. Det var en riktigt skoj bana, med några, riktigt branta klättringar och lite knixiga utförslöpor. Känner mig inte lika ringrostig längre på mtb:n, vilket känns positivt. Körde 4 varv på en banan som tog ca 9 och en halv minut för min del. Det var ett tag sen jag tog i så länge i ett svep, så jag blev rätt krispig på sista varvet, men det var det värt. Tycker ändå att faten var bättre än väntat.

Fick lägga mig en stund på golvet hemma sen efter kraftansträningen. Lägger mig ofta på golvet förresten, det är skönt på något sätt och så får man ett nytt perspektiv på sin omgivning.


Mackan och jag har även testat det nya inne-fröet chiafrö. Det är kanske inte någon nyhet längre, men det har bara inte blivit av att vi har testat. Efter allt som skrivits och alla bilder man har sett, så hade jag förväntat mig en kulinarisk upplevelse. Fröet kostar ju ändå runt 300 kr per kilo. Jag kan inte säga att det var äckligt i smaken, men väldigt slemmigt.

Det roliga är hypen tycker jag. Det ligger bra marknadsförare bakom att chiafröna blivit så populära.
Det är ju ett frö som likt linfrö och psyllumfrö bildar gelé runt sig vid blötläggning. Det innehåller mycket nyttigheter så klart och hela 33% fibrer, men då en stor del av fröerna inte kommer att tuggas sönder, utan passera vårt "system" hela (vi kan omöjligt tugga alla frön vi äter), tas bara en bråkdel av nyttigheterna upp, på samma sätt som när vi äter andra liknande frön. Lägg till att den rekommenderade maxdosen är 15 gram per dag och av detta kanske 5-10 gram tas upp, det blir inte så mycket i slutändan. Men visst för en trög mage har de slembildande fibrerna väldigt god effekt, det är bara det att man kan få samma effekt av frön som kostar 1/3 eller mindre av Chiafröet.
För att få ut nyttigheterna bättre tror jag mer på att man har det i bröd eller varför inte mala mjöl av dem och använda i sin matlagning?
Så här goda såg de ut efter blötläggning:

 
Nu ska jag bränna några muggar och skicka iväg lite muggbeställningar. Yeah så kul det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar