tisdag 1 juli 2014

Marmotte!




Alltså äntligen. Jag har tillbringat rätt mycket tid i Livigno genom åren, men aldrig lyckats fånga dem på bild. Marmottan är vanlig här i Alperna, men den är snabb trots sitt något klumpiga utseende och oftast har den hunnit att springa in och gömma sig i sina hålor innan man fått upp kameran eller mobilen ur fickan på cykeltröjan. Idag lyckades jag se dem på långt håll och smyga mig fram rätt nära. Och som tur var hade jag min pocketkamera med mig (mobilens kamera är kass). De är söta. De har även ett underligt läte ungefär som en fågel. Ofta står marmottan på bakbenen och håller koll. Det finns ett till djur jag vill fånga och det är stenbocken, som också finns här i bergen. Den är dock skyggare och finns på mer otilgängliga ställen. En enda gång har jag sett stenbock, men då hade jag ingen kamera med mig.

Nu kan man lätt tro att det här är en djurblogg, men det är det inte. Jag gillar dock djur, så ett och annat brukar dyka upp.

Tränats har det gjort med idag. Kroppen var piggare, men jag försökte ändå undvika att få för hög puls. Det är bra om man kör ganska lugnt de första dagarna här uppe. Dock avslutade jag med ett litet test på en slinga jag brukar köra på tid. Det är kul att jämföra tiderna från de första dagarna mot de sista dagarna. Idag blev det en tid på 5.40, vilket är ganska bra med tanke på att jag fick väja för en vandrare och två cyklister på slingan + att jag inte körde max. Denna tid ska kapas!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar