onsdag 12 juni 2013

Träning och Chips.

Igår var jag med GBG-CK på deras träning Hela 18 pers från olika klubbar dök upp! Vi körde intervaller på en 4 min-bana. Först blev jag lite besviken, då jag fattat det som om det var backintervall som skulle köras, men väl inne i intervallerna blev pulsen hög och fin ändå och lite mer tekniktränande intervaller är ju aldrig fel. Bra att köra dessa tillsammans med andra med, då tävlingsdjävulen tittar fram lite. Man kan ju inte vika ned sig.. Själv lyckades jag fasta med styret i ett träd och flyga in i en gran på en intervall. Som tur var var det bara en som såg det, så jag var snabbt uppe på hjulen igen.

Benen kändes ok, men det är lite oroväckande ändå då jag har ganska ont i min hälsena, även när jag cyklar och framförallt när jag ska "spurta". Idag skulle jag ut och köra ett kort pass med spurter på lunchen, men valde att avbryta då jag tyckte att det inte kändes som någon bra smärta. Synd för jag behöver verkligen spurta, då kroppen är lite trög efter långlopp och vila. Har dock ringt till Idrottsrehab och bett att få en tid hos någon av deras sjukgymnaster. De har mycket folk där, men jag hoppas kunna bli intryckt på någon tid.
Det bästa är ju att veta vad man ska undvika och vad man ska köra när man har någon skada. I detta fall är det gynsamt att vara cyklist tror jag, då detta är rätt skonsamt för hälsenor.
 
Ingen som tävlingscyklar har väl undgått veckans SCF-grej: införandet av Chipsen och tidtagningssystemet som vi tävlande tydligen ska bekosta. Det går att skriva hur mycket som helst om detta, men det tänker jag inte göra. Istället tycker jag ni kan läsa följande två bloggares inlägg i ämnet, de förtjänar att lyftas fram:
Henrik: http://oijer.blogspot.se/  och Daniel: http://www.bicycling.se/blogs/rytz/index.htm.

Jag vill förtydliga att jag inte är emot chiptidtagningen i sig, men ställer mig som så många andra frågande inför den höga kostnaden 990kr som man måste betala om man vill tävla och dessutom utöver medlemsavgift till klubb, licensavgift och anmälningsavgift till själva tävlingen. Jag anser att att detta är ett sätt att ytterligare höja tröskeln för folk som vill börja tävla på en högre nivå än motionsnivå. Dessutom får man inte veta vad som förbättras för oss tävlande i och med införandet av chip, mer än att det fungerar att tävla med i tex. Danmark, vilket stämmer så länge du tävlar på landsväg. På mtb används ett annat tidtagningschip, åtminstone om man vill köra den nationella cupen SRAM-liga. Dessutom får man alltid låna chip utomlands oftast lägger depositionsavgift som man sen får tillbaka när man lämnar tillbaka sitt chip. I Sverige har man tänkt sig att hyra ut chip för 200kr/gång, men jag hoppas innerligt att man inte tänker ta ut denna avgift för våra utländska gäster, det vore väldigt snålt, då vi från Sverige får låna gratis.
Det som gör mig mest irriterad är dock metoden man använder när man ska införa systemet. Att en vecka innan ett SM gå ut i ett pressmeddelande och meddela att nu MÅSTE alla som ska köra SM betala in 990 kr extra för att få köra, känns bara så osmidigt och buffligt. Framförhållning borde vara åtminstone ett halvår. Många cyklister på elitnivå har högst ansträngd ekonomi -just på grund av att de lägger en stor del av sin tid på att cykla. Någon cyklist hade som svar på frågan hur han/hon skulle ha råd att plötsligt punga ut med nästan 1000kr fått till svar, av Generalsekereteraren på SCF  något i stil med: "du får väl skippa några tävlingar, så får du råd att köpa chipet". Hur sugen blir man att tävla SCF-tävlingar när man får det till svar?

Förresten. Inlägget om könsbytet på facebook var väldigt populärt. För er som undrar hur det går med annonserna, kan jag säga att jag visserligen fått någon enstaka "få magrutor snabbt-annons" i flödet, men att det än så länge är 100ggr bättre än när jag var kvinna. Inget HBTQ-anpassat än dock!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar