torsdag 27 juni 2013

Kylig Hillclimb!


Det blev en kul om än rätt kylig och riktigt jobbig hillclimb igår. Jag slutade 4:a totalt och 3a i elitklassen. Före mig var Lisi Osl och norsksan Borghild som vann på nytt banrekord. Efter som alla startade på en gång och det inte var någon indelning klassvis, började folk att ställa sig på startlinjen redan en halvtimme innan start. Man ville ju inte stå sist, så jag och de andra svenskarna ställde oss också där och hamnade hyfsat långt fram. Men det kändes som om uppvärmningen var helt förgäves, då man blev rätt kall av att stå still så länge. Uppvärmningsspurterna satte sig fint i benen så att säga.
Givetvis fick några av de andra tjejerna ställa sig längst fram 10 min innan start, men så är det väl när man inte förstår Österrikiska.

I alla fall blev det inga köer att tala om i starten, det flöt på bra och fältet drogs ut snabbt. Jag såg att jag var nära Norskan och Osl och försökte väl hålla det tempot. Det gick bra i 10-12 minuter, sen kände jag att om jag ska ta mig upp för hela backen, och inte bli liggandes flämtandes i ett dike halvvägs, får jag nog dra ned lite på tempot. Blev omkörd av två tjejer strax efter. Försökte hålla mitt tempo, vilket var en bra grej då jag de sista hundra metrarna piggnade till och kom i kapp en av tjejerna före. Spurtade i mål på 4:e plats och den där spurten tog verkligen ut sin rätt. Är ändå glad att det gick hem, då jag oftast inte är så bra att spurta, särskilt inte efter 500 höjdmeters klättring. Helt slut i mål och benen fulla av mjölksyra. Precis vad jag behövde.

Som pris fick jag en flaska schampo och en Ghosttröja. Är det någon som kör en Ghostcykel, får ni gärna höra av er så kan ni få tröjan. Fel märke och dessutom alldeles för stor. 

Till helgen går ju VM i Långlopp i samma område som vi tävlade på och jag skulle vilja be ni som är där hålla ett öga på  de Norska tjejerna. Borghild, som vann igår är verkligen en klättrare i världsklass och tillsammans med Gunn-Ritha kan det bli norsk dominans i damklassen. Men jag håller ju så klart tummarna mest för Alex, Emmy och Jennie liksom Calle och Flockhart :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar