tisdag 28 augusti 2012

Testad och klar..

Idag var det den stora testardagen för min del på Aktivitus.
Jag tyckte att det gick ganska bra, fast det känns alltid som man skulle kunnat hålla på lite längre och med lite mer belastning precis efteråt. Det är liksom som om man alltid känner att man inte nått sitt max på sådana här tester. Jag hade också rätt många slag från min maxpuls när jag avbröt Vo2-maxtestet. Då kändes det som om det var benen som inte pallade. Det är ju dock det man presterar där och då som räkas och mäts inte vad man tror att man skulle orka.
Testvärdena blev faktiskt bättre än jag förväntat mig, dels utifrån hur det kändes i kroppen för dagen (jag kunde ha varit mer utvilad, två spinningpass dagen innan är ingen opimal uppladdning) och dels utifrån hur jag har kört den senaste tiden. Fast jag har ju också vilat mycket den senaste tiden och känt mig lite lite piggare, så jag kanske börjar bli "normal" igen.

Det jobbigaste av testen var det absolut kortaste. Ett 30 sekunder långt Wingatetest är något av det värsta man kan göra i testväg. De sista sekunderna känns evighetslånga och som om man nästan inte får runt pedalerna. Jag är ju inte känd som den vassaste spurtaren i världen, men jag tycker ändå att värdena blev hyfsade, för att vara jag.


Wingate.. Det hemskaste av alla. Att 30 sekunder kan vara så långt. 

Jag har skrivit det tidigare, jag är ingen sifferträningsmännsika egentligen, utan min träning bygger mycket på känsla. Jag använder inte wattmätare och kör knappt trainer eller testcykel på vintern längre om det inte är mörkt eller riktigt dåligt väder (ok, spinning är väl kanske en typ av trainer). Att cykla ute och i skogen är det jag försöker att göra mest.

För min del tycker jag dock att det är bra att veta hur man ligger till rent fysiskt så man vet vad man ska fokusera på i sin träning. Och det kan ju vara särskilt bra om man kört sämre än förväntat (och även närman kört bättre utan att veta varför) Dessutom är man ju tävlingsmänniska, har man fått siffror vill man förbättra dem. Det blir en sporre och ger ny inspiration att köra de där hårda passen.

Än en gång stort tack till Aktivitus, nu hoppas jag få komma tillbaka och krossa mina egna siffror lagom till CX-säsongen drar igång! (vet ni förresten att stavningsprogrammet vill ändra Aktivitus till Hyperaktiv, det var roligt!!)



7 kommentarer:

  1. sami.aaraj@gmail.com29 augusti 2012 kl. 06:31

    Kul! Såg länken på Aktivitus. Jag var där innan dig igår visade det sig. Mitt första cykeltest (två löptest innan). Jag visste inte att man kunde bli så trött på 30 sek, jösses, efter en ganska lång stund efter..

    Helt ny på cykel, MTB, och testet gav mersmak och framtidstro :-)

    SvaraRadera
  2. Trevligt att du fastnat för mtb :) Och ja 30 sekunder i full fart är riktigt hemskt!!

    SvaraRadera
  3. sami.aaraj@gmail.com30 augusti 2012 kl. 22:09

    Får man fråga om bra tips på bra XC vägar runt om i Göteborg som du upptäckt? Änggården känner jag till, även kört runt Sisjön/oxsjön (men så mkt folk).
    Blir Bockstensturen imorgon!

    SvaraRadera
  4. Ledsen för sent svar, men Skatås?? Finns massor + även uppmärkt mtb-bana.

    SvaraRadera
  5. Ah bra! Testade Skatås förra året 1 gång men kom då mest på löpspåren vilka hade cykelförbud flera av dom. Men finns det nu uppmärkt Mtb spår så blir det att undersöka! Tack! Skall du träna någon gång o kan tänka er visa bra spår för både lite teknik plus vägar att 'mata på' för uthållighetsträning, så dra ett mail!

    SvaraRadera
  6. Ang. cykelförbudsskyltar, så gäller det främst löparsåren (de med eljus). På 18 km spåret tex vet jag att det varit diskussioner om det verkligen är cykelförbud och vem som satt upp dessa skyltar. Meningarna är här delade och vi brukar faktiskt köra den slingan ibland. Det är sällan man möter någon, eller stör någon där, men så klart, det finns ju alltid surpuppor... Återkommer!

    SvaraRadera
  7. Ja när jag testade för ett år sedan, precis innan Cykelvasan, så blev vi tillsagda när vi kom in på löpspåren, en kompis blev till och med stoppad och utskälld. Så vi släppte tanken på att Cykla där. Men att det finns ett MTB spår visste jag inte, härligt!
    ...Tack!!

    SvaraRadera