torsdag 9 augusti 2012

"I fäders spår för framtids segrar"

Mackan kör Partnen och jag tittar på.. bra uppdelning, tycker jag! 

Så var Mackan och jag på väg till Sälen!
Det är roligt det här med Cykelvasan, jag har nig inte insett hur stort detta evenmang är förrän nu. Vi har redan sett en hel del cyklister med samma destinationsmål som vi. Men det är först när man pratar med folk som inte tävlingscyklar som man förstår hur viktigt cykelvasan är för svensk cykels framtid. När man berättar att man ska köra Cykelvasan skiner folk upp och har ett helt annat intresse än när man berättar att man ska köra till exempel en C1:a i Belgien eller en tävling i svenska XC-cupen. Folk kan på ett helt annat sätt relatera till sträckan Sälen-Mora. Vasaloppet är något som liksom finns fastnaglat i den våra svenska själar, även hos dem som aldrig kört loppet.
Cykelvasan håller helt klart också på att bli MTB-cyklingens Vätternrunda. Det är något som det pratas om, bloggas om, analyseras och laddas för årsvis innan och det är allt från att orka köra de 9 milen till att köra de 9 milen så fort som möjligt. Vidden av deltagare, från elit till motionärer som vanligen inte cyklar mountainbike är det som jag själv tycker är det roligaste med loppet.

Sen kan säkert sådant som seedningsregler och startförfaranden förbättras ytterligare, loppet har ju trots allt väldigt få år på nacken och det är ju inte helt enkelt att få i väg över 10 000 cyklister på ett sätt så att alla blir nöjda.

Det ska bli riktigt spännande att se uppleva Cykelvasan på riktigt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar