torsdag 19 juli 2012

SM-laddar med kantareller, målning och planering!

Idag var det vilodag och vi gav oss ut på kantarelljakt istället, Mackan och jag. Man ska ju inte avslöja sina ställen, men vi har ett ställe där vi hittat massor. Det ligger i ett område där några av Göteborgs allra rikaste personer bor. De som bor här plockar inte svamp, de köper. Man känner sig som en riktig pöbel, när man går omkring där i skogsområdena i sina trasiga gymnastikskor och letar. Troligen är det lite för tidigt, för vi hittade inte så mycket. Men det kommer nog om någon månad, så rikemansfolket får väl stå ut med att ha pöbeln kring huset, letandes svamp.



Förutom det har jag dragit igång (ytterligare ett) ett oljemålningsprojekt, lite inspirerat av Tour de France.   Eller, egentligen har jag funderat på detta motiv lång tid, men inte fått tummen ur eller haft inspiration att börja. Jag har länge viljat måla något med cykel i olja, så nu fick ett experiment på det temat. Jag kan lova att det är svårare än man tror att måla en cyklist och inte minst en cykel framifrån. Armar, ben, styren och hjul blir i väldigt konstiga vinklar. Men det svåraste av allt: händer! Hur får man en hand med handske som håller i ett landsvägsstyre att varken se ut som en klumpig tass eller en tumvante? Nu är ju inte tanken att bilden ska bli en fotorealisktisk bild på cyklister och det är väl tur det.. Det kan bli en jättebra bild, men det kan också bli en fruktansvärt ful bild. Det bästa med olja är att man kan måla över.

  
Projektet som jag döpt till "The Sprint" så länge. I bakgrunden syns också en nästan färdig Snabeltut, som jag hoppas kunna göra helt färdig snart. Det här med olja tar en del tid för min del, då jag brukar måla lager på lager och det måste torka emellan. Tålamod, var ordet. Något jag behöver träna mig i!

Det har också varit full planering med den tävling som kommer efter SM, nämligen världscupen i Frankrike, dit jag ska åka med fröken Kajsa Snihs. Ska bli riktigt kul, men hu vad omständiga fransmän kan vara att ha att göra med ibland. Det där med service verkar vara svårt för många. Nå mer om det någon annan gång, nu ska jag måla lite till...

2 kommentarer:

  1. Lycka till på SM, Åsa! Håller tummarna. Kan tyvärr inte komma och heja, är på Smögen.

    SvaraRadera