lördag 3 september 2011

Vinst på Bockstensturen

Pallen. Kul att jag är nästan lika lång som Lisa när jag står överst!

Det blev seger på Bockstensturen i Varberg. Alltid extra roligt att vinna på "hemmaplan", jag kör ju för Varbergs MTB som arrangerar tävlingen och är otroligt tacksam för att jag får köra den, då jag borde vara funktionär jag med. Jag får passa på att tacka min klubb som gör ett helt fantastiskt arbete med att arrangera denna fina tävling år efter år. Storstilat!

Min plan var att gå ut ganska lugnt, då jag bara har kört ett långlopp tidigare i år och var osäker på om jag skulle orka distansen. Lite magproblem efter loppet i Danmark var också en bidragande orsak. Det gick något lugnare på vägen ut till Åkulla än vad det brukar, vet inte om det var motvind eller om ingen ville dra där framme, för mig var det dock bra eftersom jag kunde hänga med. Planen att ta det lugnt  höll väl ungefär till första backen, dvs inte så länge som jag tänkt. Benen kändes dock bra, så jag tänkte att jag får köra så länge det håller. Hade ingen aning hur långt försprång jag hade förrän vid ca 65 km då jag fick veta att jag var 4,30 före Angelica Edvardsson, vid ca 40 km. Kändes ju ganska tryggt, men det kan ju hända mycket på 25 km. Jag lyckades dock hålla undan med rätt så stor marginal in i mål.

Jag är nog mest nöjd med att jag lyckades hålla ett jämt tempo under loppet och att jag klarade mig utan att gå tom på energi, vilket hänt ganska ofta på långlopp de senaste åren. Den här gången kändes det som att jag disponerade krafterna väl.

I morgon blir det nog ett lugnt pass på cykeln och i framför allt ska Markus och jag sova och vila. Både han och jag har sömnbrist så det är vi värda!

2 kommentarer:

  1. Grattis till segern och kul att ses! Jag lade upp den korta intervjun med dig på min hemsida: www.erikwickstrom.se.

    Kör hårt på kuben!

    SvaraRadera
  2. Tack det samma :) Kul med intervjuvn! Kör hårt själv!

    SvaraRadera