söndag 18 september 2011

2:a i Köpenhamn

Foto: http://www.jensigne.dk/

Idag blev det en 2:a plats i Köpenhamn och sista deltävlingen i Apfossliga  Vann gjorde Annika Landvald, inte helt oväntat. Banan var i som vanligt så fin som de brukar vara i Danmark, branta stigningar och utförslöpor och en massa rötter. Stor fördel om man hade kört många varv på banan, då det hela tiden fanns många olika spår att välja, men jag hann ju bara ett innan start, så det blev att göra det bästa av situationen.

 På uppvärmningen kändes det helkasst, benen var sega och jag var ofokuserad och körde in i varenda liten rot. Släppte ut lite luft ur däcken och det visade sig vara ett bra tilltag. Under racet kändes det desto bättre och det roligaste, benen minst dubbelt så bra som förra helgen i Norge. Efter halva racet blev väldigt mörkt i skogen skogen, på sina ställen var det svårt att se och efter ett tag kom regnet, vilket gjorde sista varvet halt på sina ställen och man fick springa på ställen man tidigare inte behövt springa.

Själv lyckade jag göra en totalt onödig vurpa i sista branta utförslöpan innan mål, på grund av att jag började tänka på att jag snart var i mål och slutade fokusera på banan. "Det är inte slut förrän det är slut", får bli dagens lärdom.

Förutom 2:a platsen blev jag 3:a i cupen, vilket får ses som en stor bonus. Det var tätt i toppen det skilde bara 20 poäng till seger och Annika, som var 2:a, och jag hade samma poäng. En seger mer gav henne 2:a platsen.

2 kommentarer: