söndag 25 september 2011

Solig säsongsavslutning med kravallstaket, höns och kaniner!

Nedför en av de snabba branterna. Tur att man har sina X-Kross så ingen ser min rädda uppsyn jag ofta har,
även om jag inte är rädd.. Foto: Martin Romeijn Mer bilder här!

Det blev en 9: e plats på dagens race. Innan racet tänkte jag att jag skulle vara nöjd med en topp 10-placering, med tanke på motstånd och form, så placeringen får väl ses som godkänd, även om jag så här i efterhand tycker att den faktiskt kunde varit lite bättre, men det vill man väl alltid så länge man inte vinner?
Banan var hård, främst på grund av att den var snustorr och supersnabb, med korta uppförs- utförslöpor och snabba kurvor.  På träningen dagen innan stötte vi på både katter, kaniner och höns, vilka verkade helt oberörda av att det cyklades på deras domäner. Höll faktiskt på att köra över en liten kanin som satt och åt gräs mitt på banan, men jag hann som tur var att väja i sista sekund.  Hade varit tråkigt annars.

Jag fick en ganska dålig start men kunde köra om successivt. På andra varvet ser jag plötsligt att det står ett kravallstaket mitt där jag trodde att banan gick och tänker att jag måste fått hjärnsläpp och glömt hur banan gick. Funktionären vid staketet säger ingenting, men står också där jag tänkt cykla, så jag svänger och kommer in på en annan del av banan och möter en tjej som kommer farande utför. Först då börjar funktionärerna reagera och ropa att jag kört fel. Det kunde gått illa om vi krockat. Förutom det, blir jag omkörd av två cyklister. Blir givetvis arg och skriker fula ord som inte kan skrivas här,  till funktionärerna. Inte så moget kanske, men i stridens hetta är man inte alltid så smart. På varv 4 av 6 kändes det som om jag skulle dö av trötthet och jag ser att en tjej är på väg ikapp mig. Lyckas dock utöka avståndet på sista varvet genom att verkligen pressa mig och kommer nästan ikapp framförvarande tjej istället. Tyvärr var jag helt slut sista kilometern så jag kom inte ikapp, men blev i alla fall inte ikappåkt. Vann gjorde Nathalie Schneitter från Schweiz, så motståndet var det inget fel på denna gång…Fler resultat här!
r
Är glad över att jag än en gång fick lite support av Belgiska Team Scott Goeman En eloge till detta team, som alltid erbjuder sig att langa mm när jag är ensam och tävlar i Belgien eller Holland. Jag gillar verkligen inte att be om hjälp, så vid andra tillfällen har jag körd med en stor flaska hela loppet, eller ställt ut flaskor i langningszonen som jag stannat och bytt själv. Det hade funkat i dag också, men något av alternativen är givetvis inte optimala. Men vad gör man?

Även om banan var fin i sig och arrangemanget bra som helhet, var säkerheten inte så bra som den borde vara på en så pass stor tävling. Förutom incidenten ovan höll jag även på att köra över en gubbe som försökt ta sig upp för en brant slänt, samtidigt som jag skulle köra ned för samma branta slänt. På ett annat ställe kom två tjejer gåendes mitt i banan och irrade omkring värre än hönsen när de märkte att det kom cyklister där de gick. På inget av dessa ställen var det bandat, eller avspärrat, viket det borde vara. De som inte cyklar måste ju också veta hur banan går. Det är under all kritik.

Nu är min långa mtb-säsong i alla fall över för denna gång och jag ska passa på att träna annat ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar