söndag 19 oktober 2014

Högsommarcross i Valkenburg!

Har sett bilder från helgens SWE-cup vid Allebike i Alingsås och förstått att det var lerbad deluxe där. Själv fick jag något helt annat. Idag var det nämligen högsommarvärme här i Valkenburbg, runt 25 grader mitt på dagen då vi påpassligt nog startade. I normala fall får man inte ta vätskelangning i cyclocross och det brukar inte heller behövas då det oftast är 5-10 grader varmt. I dag beslutade man sig för att tillåta vätskelangning, men inte på de två första och det två sista varven. Jag räknade snabbt ut att vi damer då bara skulle kunna få langning på ett varv, eftersom vi med största sannolikhet skulle köra 5 varv. Inte mycket till vätska man hinner få i sig då, men såklart bättre än inget.

Jag ropades upp som nr 13 i startfållan, inte dumt det. Brukar få stå längre bak på världscuper. Att starten i Valkenburg går svagt uppför är en klar fördel för min del, då tempot blir lite långsammare. Jag fick en för mig helt ok start och hade sen faktiskt lite tur på de första skråpartierna på gräs. Då jag kört banan strax innan start (och för övrigt nästan kört in i Sven Nys som tvärstannade efter ett svårt utförsparti.) visste jag att de inte längre gick att cykla där. Många av de andra damerna hade inte rekat detta och det var massor som sladdade omkull eller fick problem med sina cyklar. Valde att springa direkt och klarade mig därmed från att ramla. Bra att man kan göra något rätt ibland. Kom in i den branta springbacken som 13:e men tappade där några placeringar. Körde 3 varv och låg runt 18-19 plats och det var tight i tid framåt. Hade det hållit hade det varit personbästa i världscupssammanhang för min del. Men jag började tappa kraft på 4:e varvet och några andra kom ikapp och om. Ett tag trodde jag att jag skulle ta helt slut, så trött var jag, men lyckades ta mig samman och hålla en 22:a plats i mål, endast 8 sekunder upp till topp 20. De där 8 sekunderna är väldigt frustrerande och gör att jag inte riktigt kan känna mig nöjd, även om det var ett bra race. Men hade jag kunnat plocka fram mer krut där och då? -nej det hade jag nog inte, hur som helst är i alla fall omöjligt att sia om i efterhand. Valkenburgbanan är riktigt tuff och värmen gjorde det hela ännu tuffare för alla. Men jag gillar banan skarpt! 

22:a platsen gav 100 euro i prispengar. I herrklassen hade det räckt med att gå i mål (i detta fall som 47:a) för att få 300 euro. Vi funderade ett tag på att försöka efteranmäla Mackan i elitklassen för att inkassera lite extra bensinpengar. Men det hade inte gått, då ju han har veteranlicens. Fast det är klart, bensin, mat och sånt är väl billigare för cykelkvinnor än för cykelmän?

Jag fick fantastisk och superproffsig support av Ignace och Mackan och är verkligen tacksam över att få denna hjälp under tävlingarna. Ignance hade dragit med sig husbilen och högtrycken. Nu fattas bara bilden av mig på husbilen, menade han. De två firade med Pommes på sedvanligt Beligensätt.
Imorgon blir det någon form av lätt rull och sen laddar vi för tisdagens kvällsrace. Yr lovar regn, det kan bli intressant. 









4 kommentarer:

  1. Grattis till ett bra lopp :-D märkligt att det ska behöva vara sån skillnad på prispengar... lycka till på tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är märkligt. Man slutar aldrig att förvånas. :)

      Radera
  2. ORÄTTVIST med prispengarna. Morr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helknäppt med prispengarna...

      Radera