fredag 2 augusti 2013

Tävlingsfritt och mer styrka!


I helgen blir det tävlingsfritt. Istället ska jag göra en av årets stora grejer, nämligen se Prince live i Stockholm i samband med Stockholm Music & Arts Festival. En massa andra band och konsthändelser pågår också under helgen, men det är egentligen bara Prince jag vill se. Det andra får bli som det blir. Jag har sett den lille mannen med gitarren en gång tidigare, på Way-Out West 2011, en helt fantastisk spelning! Jag säger som far min och det är nog det enda vi är helt överens om i musiksammanhang, -en bra artist/musiker ska vara bättre att se och uppleva live än att lyssna på, på ett inspelat album. I många fall är det faktiskt inte så utan många sångare låter rent ut sagt för jäkligt live jämfört med det som görs i inspelningsstudion. Detta är inte så konstigt, vi hade ett jobbevent en gång och fick spela in en låt i en riktig studio och på den inspelningen sjöng till och med jag riktigt bra! Allt går att fixa i efterhand. 

Träningsmässigt har det blivit lite mer styrketräning. Jag gillar att köra enkla, klassiska övningar så som marklyft, knäböj, utfall och bänkpress blandat med övningar på boll om med den egna kroppen som tyngd. Man behöver inte krångla till det så! Armhävningsstatus är just nu 6x3, alltså en ökning med 50%, men jag kör dock fortfarande "breda" armhävningar eftersom det gör ont i handleden att köra dem som man ska. Jag har som sagt ganska svårt att ta mig in i gymet, men när jag väl gör det tycker jag det är rätt kul. Är man svag, går det fort att bli starkare.

I kväll blev det ett mycket varmt, kvavt intervallpass på vägarna kring Delsjön. Jag tog kol på mig själv under de första 10 minuterna intervall. Så om någon inte tycker den blir trött/stum nog efter sina intervaller kan jag mot någon form av muta, visa hur man gör.  

I morgon ska jag instruera spinning innan jag åker upp till Stockholm. Nytt för i höst är att jag inte kommer köra några fasta klasser för första gången sen jag började instruera 1998. Det känns lite konstigt.    

4 kommentarer:

  1. Så det är fel att köra breda? =)

    Ska du träna funktionellt så blir väl styrbredd rätt armhävningsbredd.

    SvaraRadera
  2. Fel och fel är det väl inte, men nu är de ju jättebreda. Styrbredd är det inte än, och då har jag ändå rätt brett styre ;)

    SvaraRadera
  3. Avd tips!
    Skaffa armhävningshandtag sådana som man håller i ett rör ist för handen mot golvet.

    Sen så finns det inget syfte med att köra smala armhävningar (om du inte har köpt en fixie ;)

    SvaraRadera
  4. Ingen fixie. Det där med armhävningshandtag var en mycket bra idé :) Tack för tipset!

    SvaraRadera