tisdag 30 april 2013

Man är aldrig bättre än sin senaste utförskörning, eller hur var det?



Igår körde jag en sväng i Änggårdsbergen. Det regnade tidvis ganska frisk, men kör man i skogen spelar det faktiskt inte så stor roll. Det blev mestadels lätta stigar och lugn cykling i dag, då handleden var trött från söndagens bravader. Likadant var det med mina ben. Dessutom rekade jag ett hus som är till salu. Ett litet hus med stort renoveringsbehov, men med hyfsat bra läge. En dröm vore ju att bo i eller nära Änggården.

Till slut kom jag till den där långa baken utför som jag kraschade så illa i för 6 veckor sedan (ni som kört där vet nog vilken den är). Som ni ser en lätt, bred stig utan ojämnheter, men med den avgörande skillnaden att just där cykeln står var det den 16 mars fullt med is som jag kom inte såg förrän det var för sent när jag kom i ful fart utför.
När jag som mycket yngre höll på med ridning betonades alltid vikten av att sitta upp direkt och rida igen när man ramlade av hästen. Detta för att inte bli rädd i framtiden. Jag tror att det fungerar på samma sätt då det gäller cykel, man kommer ihåg om man kört bra, dåligt eller ramlat på ett visst parti och det finns där i bakhuvudet. Hjärnan registrerar det sista man gör och att avsluta ett pass med en olycka kan ge negativa avtryck. Nu fick jag ju aldrig chansen att "sitta upp" efter kraschen då det istället blev ambulansfärd mm, men igår tyckte jag det var dags att låta hjärnan få det rätta intrycket. Som en enkel, snabb och skön utförslöpa man kan köra hur fort som helst i. Kändes bra att återfå en fin bild av backen.
Utöver Änggården blev det på kvällen ett pass i gymet med övningar för hela kroppen. En avsevärd skillnad från första gympasset där vänsterhanden fick "vara med". Fortfarande inga avancerade övningar och saker som armhävningar och handstående går så klart bort, men som sagt en klar förbättring.

På torsdag bär det av till Italien för lite träningsläger och det ska bli kul att få lite miljlömbyte. Vädret ser ut att bli ganska regnigt, men i bergstrakterna kan det ju växla snabbt så jag hoppas på lite sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar