torsdag 11 april 2013

Göteborgsgiroträff och träning.

Igår var jag på en träff med GöteborgsGirot på hotell Rubinen. Det var trevligt och extra trevligt var det att höra så entusiastiska människor berätta om Girot. Äkta entusiasm och glädje smittar av sig och gav oss som var där samma känsla och positiv energi.

Jag tycker att tanken med GöteborgsGirot är klockren. Tanken är ju att loppet ska rikta sig till en bred massa och främst vara ett motionslopp. Man ska kunna ta sig runt med en brukscykel, samtidigt som man förstås KAN köra med finracer om man har någon. De som vill kan köra fort, men det är inte på dessa som huvudfokus ligger utan på motionären. Dagen efter loppet på väg körs längre och ett lite kortare ett mtb-race i Skatåsterrängen. Det som är extra roligt här är att det långa loppet är "riktig" mountainbike på tekniskt krävande stigar, bland annat kör man över getryggen och ni som gjort det vet att man kan få ganska så trixiga utförslöpor där. Härligt att man vågar. Målgång på Ullevi blir ju häftigt det med.
Jag hade för några år sedan en idé om ett mtb lopp som skulle starta ute i skogarna i Landvetter och gå genom skogarna med målgång på just Ullevi. Nu blir det ett lopp som har målgången där.

Förutom detta har jag tränat en hel del. Igår blev det ett pass med blandade intervaller på MTB:n utomhus på asfalt. Det kändes betydligt bättre i handleden jämfört i lördags. Mycket mindre känsligt mot stötar och jag kunde nästan hålla i styret och växla. Jag har övar jättemycket rörlighet i handleden, mycket mer än de riktlinjer jag fått från sjukhuset och det har givit resultat, även om det går långsamt och är långt kvar innan jag är i närheten av högerhandens rörlighet. Även vissa styrkeövningar går bra nu med, främst dragövningar med rak handled, med rätt lätt vikt. Jag gör även utfall med hantlar. Egentligen behöver jag rätt tunga hantlar i en sån övning, då jag har förhållandevis starka ben. Nu får jag köra med lätta, men det är ju bättre än inget alls. Jag har även kört en del maskiner i gymet, men jag ogillar verkligen dessa maskiner så jag hoppas kunna hitta alternativ till dem.

Vi har även bokat en resa till Gardasjön och träningsläger i början på maj. Detta är verkligen något att se fram emot då jag missar helgens planerade tävling i Nalles som jag sett fram så emot. Gardaresan blir en bra tröst. Det går en tävlingar där samma vecka i samband med Garda Bike Festival, men jag har inte bestämt mig för om jag ska våga mig på att köra. Det "riktiga" loppet där är väldigt långt, tar säkert över 5 timmar och har väldigt många höjdmetersklättring (runt en 3000 totalt) och mina träningspass den senaste månaden har varit max 2 timmar, så det är inte optimal förberedelse. Det viktigaste just nu är att få ordning på handleden, jag känner ingen hets med tävlandet, även om jag är grymt sugen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar