fredag 9 juli 2010

Tjej-Girot och Kill-Touren



Denna fredag har varit strålande, het och bestått av mycket cykel i olika former.


Etappen Chiavenna-Livigno kördes i Giro di Italia Donne. Samtidigt som TV:n var full av herrarnas Tour de France.


Fast jag är irriterad på en sak.


Det mest logiska hade väl varit om det nu hette "Giro di Italia damer" så skulle det väl även hetta "Tour de France, herrar". Nu är det inte, så för i cykel, eller åtminstone i landsvägscykel är det antingen "Cykeltävling" eller "Damcykeltävling". Jag tycker det vore en sak om cykel för damer utövades på något annat sätt, eller hade andra regler än det som kallas "Cykel", men vad jag vet så är det inte så. Cykelsporten är inte ensam om detta fenomen, det är "fotboll" och "damfotboll", "ishockey" och "damishockey", "handboll" och "damhandboll" mm. Det verkar som om det främst är inom lagidrotter man gärna uttrycker sig på detta vis. I de individuella idrotterna är uttryckssättet inte alls så vanligt.


Eller pratar man om "Längdskidor" och "Damlängdskidor"? "Stavhopp" och "Damstavhopp"? Ni hör ju själv hur dumt det låter...


Cykel är i grund och botten en gubbsport, med gubbar för gubbar. Jag kan förstå att herrcykling får mer uppmärksamhet än damcykling, då det är så många fler herrar än damer som utövar sporten, teamen är större och det är mer pengar i omlopp. Men att man tar förgivet att "cykling" är just herrcykling tycker jag är för mycket. Vadå jämställdhet inom idrotten?


Och varför måste skyltarna vara rosa, med en logga föreställande en rosa cyklist med hästsvans som fladdrar? Ok, jag gillar rosa och har själv kört för ett team med extremt rosa kläder, cyklar och tillbehör för oss tjejer, och det var en kul grej då, men måste det vara så precis hela tiden?


I morgon är det i alla fall dags för tjejernas sista etapp från Livigno till Passo dello Stelvio. Etappen är strax under 70 km, men vilken stigning de ska upp för! Det är en enormt tuff etapp. Jag har förmånen att kunna se början av loppet precis utanför huset, ska bli skoj.


Nog om detta, själv utövade jag intervallträning idag, vilket var bitvis komplicerat. Jag lyckades hamna bakom en jätteklunga med säkert 40 landsvägscyklister från diverse team. Jag försökte få en lucka för att kunna köra en liten spurt och hamnade då istället bakom en teambil innehållande team managern för ett av teamen i klungan. Denne försökte vara snäll och dra upp mig till klungan igen (varför han nu tyckte att jag skulle köra där på min mountainbike..), så det var svårt att köra intervaller där också. Fick välja en annan väg till slut för att kunna köra som jag tänkt.


Varmt och soligt är det här som sagt och solen är verkligen stark. Har så smått gett upp min ambition om att få en jämn, snygg solbränna...


4 kommentarer:

  1. Håller med, även om det heter samma för alla kön och åldrar på mtb. :) Och om rosa, det är ju bara lyx, vem skulle inte vilja ha en rosa cykeltröja? eller skoöverdrag som jag hade förra året, riktigt fina och fick en hel del uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  2. De rosa skyltana har mer att göra med sponsorns färg/ledartröjans färg mm och inte att det är damcykel.

    Att namnen är olika beror på att arrangören till TdF och Giro d'Italia har ensamrätt på dessa namn (damernas Tour fick byta namn för något år sedan pga detta).

    Däremot är det synd att man inte sänder mer från damernas tävlingar, för anledningen till att teamen är större och har mer pengar på herrsidan beror ju framför allt på mediaexponeringen. (Det har ju hänt en del på med prispengarna i damtennis sedan de började sända mer...) Det räcker inte med att vissa TV-kanaler vill sända, utan det behövs produktionsbolag som har esurser i landet där loppet körs. (Jag såg faktiskt TV-sändningen från Giro Ciclistico Internazionale Femminile i Onsdags, men tyvärr sänder de inte det på kanalerna jag har hemma...)

    SvaraRadera
  3. Jo, Peter, nu kanske det var lite oturligt exempe med Girot, då det ju allmänt är en "rosa tävling". Men rent generellt finns en tydlig uppdelning inom idrotter där man sätter "Dam" framför damarnas men inte "herr" framför herrarnas. En damtävling får gärna vara lite gullig, medan herrarnas ska vara tuff och cool.

    Ett annat exempel är vissa svenska cykelnyhetssidor på nätet, som väljer att publicera bara herrarnas nationella mästare över världen, inte damernas, även om de också kört tävling samma helg. Och då kallar man det för "nya mästare korade", inte "nya mästare på herrsidan". Då uppfattar man det ju så att det bara är herr-grenen av cykel som är det som räknas.

    För övrigt så sände faktiskt Italiensk TV ett sammandrag av Giro Donne varje kväll, och det ska de har cred för!

    SvaraRadera
  4. Bra talat Åsa! Jag trodde att jag lämnade grabbarna grus-väldet när jag bytte fotboll mot cykel, men det blev ju bara ännu värre...

    SvaraRadera