måndag 1 februari 2010

Full rulle!

Det har varit en grym helg på, många sätt.

Min syster Ylva kom på besök i fredags och vi passade på att fira en ett par veckor försenad Julafton. Tanken var att jag skulle åkt till henne i Karlstad i julas, men det blev inte så av olika anledningar. På kvällen blev det middag på Bellini, med syrran, Mackan och Magnus. Grymt gott. Lördagen startade med, hm, prinsesstårta till frukost (någon i familjen fyllde år..) Dagen fördrevs med lite styrketräning/löpning och fika/soppa på Bönor & Bagels. Sen var det hej då till syster!

På kvällen begav sig jag och Markus ut till Torslanda för att avnjuta middag/fest hos min före detta kollega och numer vän Björn. En skön tillställning med god mat, dryck, goda människor, annorlunda musik och fantastiska diskussioner om högt och lågt. En skön blandning på folk från diverse bakgrunder, men framförallt avsaknad av låssasmänniskor! (jag kommer att berätta om dessa så kallade låssas människor längre fram i min blogg). Vi hade tänkt en tidig kväll, det blev en tidig morgon istället... Söndagsförmiddagen blev en seg historia, men det var definitivt värt det.
Och det var nog en del av festsällskapet som hade ondare i huvudet än mig av en eller annan orsak.

Söndagen fullbordades med 90 minuter skidåkning. Lite sliten från lördagen, men lyckades ändå få ett tufft träningspass. Att det var 10 minusgrader ute märktes inte, vilket är en av fördelarna med längdåkning.

Kort och gott en fullbordad helg, även om det inte blev något 5 timmars pass på cykeln på grund av kylan. Inte bara kroppen utan även själen behöver få sitt för att må bra, och det här var definitivt en sån helg.

På tal om träning om någon är intresserad, en typisk träningsvecka för mig i Januari/Februari, när allt klaffar planeringsmässigt och det inte är 10 minus ute, se ut så här:
Tid för upp/nedvarvning är medräknad.

Måndag:
-förmiddag: fm låg/medelintesivt pass 65-75% 1-2timmar
-käll: spinning 60 min 70-90% + ev. styrketräning 45-60 min

Tisdag:

-förmiddag: intervaller 2-6 minuter 90-120 min 90-95% av max
-kväll: 30-60 min längdskidor/löpning 80-90%

Onsdag:
spinining 90 min 70-90% +ev styrketräning 45-60 min

Torsdag:
vila eller kort löprunda 30 min

Fredag:
-förmiddag: intervaller mellan 20 sek och 2 minuter, 90-95% 90-120 min
-kväll: styrketräning 45-60 min

Lördag:
"Naturliga intervaller" löpning/skidåkning/cykel 80-95% av 60-150 min

Söndag:
Distans ca 70% 4-5 timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar