onsdag 24 februari 2010

Tidsoptimisten..

Det är kanske ingen bekännelse, men jag ska erkänna, jag är en tidoptimist. Jag tror ofta att jag ska hinna med en massa saker på tex. en helg eller en ledig kväll. Ofta skriver jag upp sakerna som ska hinnas med på en lapp, som sedan ska bockas av. Jag misslyckas nästan alltid. Många gånger tappas lappen bort. På helgerna tror jag också att jag ska ge mig ut på ett träningspass kl. 08.00 på morgonen och sedan ha "hela dagen" på mig att göra de där sakerna som är uppskrivna på lappen. Det händer aldrig. Oftast kommer jag inte iväg förrän vid 10-tiden.

Jag är som sagt medveten om mitt tidsoptimistiska drag . Trots detta blir jag alltid lite besviken för att jag inte hinner med det jag tänkt. Självklart är det saker som är prioriterade och därför i princip alltid blir gjorda och får ta den tid som det var tänkt, tillexempel träning, jobb och mat. Problemet är att jag glömmer att räkna med "mertiden". Saker man gör har ofta en "mertid". Att man tränar 4 timmar betyder inte att man lägger just 4 timmar på det, eftersom det tar tid att klä om, fylla vattenflaskan, duscha etc. om man tränar mellan 9 och 13, betyder inte det att man är redo för allt annat kl 13.05. Om man jobbar mellan 8 och 16.30,är man inte redo att cykla kl 16.45. Och så vidare. Detta tycks inte gå in i skallen på något sätt.

Så här såg tex. onsdagskvällen ut med vad jag tänkt att göra, kontra vad jag verkligen gjorde:

ONSDAG DEN 24/2 TÄNKT GÖRA efter jobbet (som pågick tom 16.30)

1 Bränna den färdigmixade spinningmusiken till CD-skiva.
2 Köra Spinning 90 minuter
3 Ringa syrran.
4 Tvätta ett gigantiskt tvättberg mellan 20 och 23.
5 Laga räkrisotto
6 Skriva i bloggen
7 Titta på OS stafetten herrar
8 Göra kläddesign till ett par byxor
9 Fixa lite med två jobbprojekt
10 Läsa senaste numret av Computer Arts
11 Äta risotton12 Diska

ONSDAG DEN 24/2, VAD JAG VERKLIGEN GJORDE

1 Brände den färdigmixade spinningmusiken till CD-skiva.
2 Körde spinning 90 minuter
3 Tvätta hälften av den gigantiska tvätten (eftersom tvättmedlet tog slut..)
4 Lagade räkrisotton (blev god)
5 Skrev i bloggen
6 Tittade på 1 och en halv stafettsträcka av OS stafetten samtidigt jag åt risotton (GULD och gåshud blev det, helt grymma skidkillar)
7. Mailade en vän.

Jag hann alltså ca hälften av de grejer jag tänkt, trots att jag gjorde vissa saker samtidigt och tvätten ju sköter sig själv. Ändå hade jag fullt upp. Ändå gjorde jag bara en sak jag inte tänkt göra, så det är inte det att jag gör en massa annat.

Målet är att bättra mig, även om jag tror det är bättre att vara tidsoptimistisk än tidsnegativistisk, så länge man klarar saker som att komma i tid till saker som verkligen är viktiga, att sköta sitt jobb mm. Strategin är väl helt enkelt att försöka planera in hälften än vad man tror och vill hinna.

Annars, göra det mañana, som de gör i Spanien. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar