onsdag 19 augusti 2015

After-Vasasnack, del 2

Vila och kaffe vid Hovås kallbadhus. Lite av vårt favoritställe. 

Vaknade upp med ond hals igår och är nu bra snuvig.Ingen feber, vilket gör det hoppfullt inför helgens två race. Formen har ju varit rätt bra den senaste tiden och då är det också lätt att åka på infektion, i alla fall för mig. Lite tråkigt att åka på en förkylning precis innan SWE-cup på cykelavstånd hemifrån, det är ju inte ofta det är så nära, men å andra sidan var det nog i det stora hela den bästa tiden att bli förkyld på. Efter Vasan och alla viktiga tävlingar innan den och viktiga tävlingar och händelser under hösten. Det går i princip i ett fram till slutet av oktober. Kul, men man har inte mycket tid att vara sjuk på. Crosssäsongen smygstartar om bara en och en halv vecka. Jag har blivit inbjuden till Kina och ska köra två tävlingar där, det blir riktigt skoj så klart, men jag har inte riktigt hunnit köra nån cross. Men det ordnar sig nog, crossgenerna finns kvar där nånstans.


Sitter och funderar på Cykelvasan fortfarande. Det är ett enormt prestigefyllt och stort evenemang, jag har nog inte fattat detta innan. Jag har läst och hört en del upplevelser från loppet, bra sådana och även mindre bra. Eftersom jag själv är dam blir det naturligt så att jag läser mycket om hur andra damer har upplevt tävlingen. Som många kanske vet, råder det delade meningar om hur man ska starta dam-respektive herrklass. Själv hade  jag nog lite tur under loppet då jag tycker det till 95% var schysta herrar jag åkte med, även om det var lite hetsigt bitvis. Visst folk, trängde sig in i klungan, bytte spår utan att se sig för och liknande otyg, men jag gjorde likadant själv ibland, så där kan jag inte säga så mycket, även om jag givetvis tycker att man ska visa tecken och inte knö in sig hur som helst. Andra har haft värre upplevelser. En kille jag pratade med i mål hade blivit mordhotad under loppet av okänd anledning. Är det verkligen så allvarligt när man ligger runt 100:e plats?      

Men det här med start för damerna. Jag är själv för att damerna ska få en egen start på något vis. Jag tycker det främst för att vi ska kunna tävla mot varandra och göra upp taktik mot och med varandra, inte vara mer eller mindre beroende av att ligga på rygg bakom ett gäng killar. Vi kan ju inte åka sådär fort utan deras hjälp och då är det inte rätt. Dessutom skulle det bli lättare att följa damernas tävling och de i toppen är så pass jämna att det kan bli spännande körning hela vägen. Dessutom: prestigen att vinna cykelvasan är lika stor hos damerna som hos herrarna.tycker jag att man borde seeda damerna efter bästa damernas tid istället för de bästa herrarna. Då hade man fått fler damer i tävlingsklass!

Man bör försöka föra en dialog med tävlingsledningen utan "pakjastningstendens". Vi elitdamer bör göra detta tillsammans. Det brukar inte funka om man börjar med att kalla någon för "jä**la idiot" (även om man nu skulle tycka så) och sen tro att man ska få sin vilja igenom. Effekten brukar bli den motsatta. Visst, det är frustrerande när man känner att man inte får något gensvar för sina tankar och åsikter, vilket givetvis gör att man blir lätt förbannad. Men vi får inte glömma att Vasaloppet är ett lopp som är tungt av tradition, detta gör att saker och ting inte alltid är så lätta att förändra. Cykling och löpning har dock tillkommit på senare år, loppen har utvecklats.
Så sent som 1982 tilläts kvinnor att deltaga i Vasaloppet, vilket ändå får ses som hyfsad nutid. (innan dess ansågs det olämpligt för kvinnor att ta sig an sådana extrema ansträngningar). Enligt insatta källor skedde införandet inte heller utan protester från folk inom vasaloppsorganisationen. När det gäller cykel fungerar det ju inte riktigt som skidor och man har ju redan börjat med att dela upp starttiderna fållvis, så då har man redan börjat frångå den tunga traditionen.

Det har ju funnits en hel del förslag på hur man ska göra på Vasan och på långlopp generellt, här nedan har jag listat dem jag hört talats om från olika håll. Med reservation för att jag personligen tycker att vissa av förslagen är helt uppåt väggarna, det är ändå idéer som visar att man inte behöver göra precis som man alltid har gjort, eller att det "inte går" att göra på något annat sätt än idag. Tänkte förslagen mer som en inspiration och början på diskussion på hur man kan göra loppet bättre för elitdamerna.

1: Den "traditionella"
Ingen ändring, damerna startar och kör med herrarna. Damerna seedas på herrarnas tid, de som inte klarar tid för att starta i led 4 eller bättre får inte köra tävlingsklass. Man slopar även "håll till höger" grejen, eftersom folk ändå inte klarar av hålla koll på det.

2: En klass för alla
Man struntar i cyklisternas kön och har bara en klass.

3: The International way
Olika längd för tävlingsklasserna för damer och herrarna, baserat på att själva tävlingstiden ska vara ungefär densamma för båda respektive klasser, på samma sätt som tex. XCO. Används ofta på lopp utomlands och mästerskap (EM, VM etc.) Elitdamerna startar före herrarna och kör en något kortare sträcka, eller om man ser det som att herrarna kör en längre, runt 10km. Motion kör samma som antingen damer eller herrar. (Detta förfarande är dock av naturliga skäl inte så lämpligt på just CykelVasan, med sin "point-to-point" -karaktär, men skulle kunna vara modellen för andra långlopp).

4:  Öijermetoden 1 och 2
Förslagen kom från Henrik Öijer, därav namnet. Alt 1: Avslutningen av loppet (1-5 km?!) kör damtäten (om de är samlade) med en kommissarie/funktionär som helt enkelt rödflaggar/stoppar alla herrar som är strax före eller strax efter. Om damerna är i en grupp med herrar, så får helt enkelt herrarna vänta och släppa iväg damerna som då skyddas av en MC som man inte får passera. Framför damerna bör också en MC åka för att stoppa eventuella herrar som damerna kommer ifatt.
Alt 2: Tvärt om -damerna får släppa herrklungan med ett antal sekunder, innan målgång.

5: Birkenmetoden
Motionsklasserna startar åldersvis  eller seedade efter tid (?) från säg klockan 8 på morgonen. Dam- och Herrelitklasserna startar sist men på olika tider, framåt eftermiddagen eftersom de ju kör allra snabbast. Så som det gör på Birkebeinerrittet.

6: Separata dagar
Man startar alla damer på en dag och alla herrar på en annan. Ett tjej- och killcykelvasa, fast lika långt.

7: Damerna tidigare. 
Man startar damernas tävlingsklass 30-60 minuter innan resten av de tävlande. Kräver morgonpigga damcyklister och funktionärer.

8: Olika vägar på slutet
Alla startar samtidigt, men Elitdamerna vinkas in på en annan väg sista 5 km av loppet och slipper därmed herrar som är i vägen och ingen får någon draghjälp in i mål.

9: Fållmetoden
Man har en vänster- och en högerfålla på slutet där damer åker i den ena och herrar i den andra. Kräver dock väldigt brett upplopp.

Spinn gärna vidare på detta, men se vissa av förslagen som skrivna med glimten i ögat.

Nu vilar jag för att bli frisk med hjälp våra handplockade blåbär. Sägs ju vara nyttigt. Förväntar mig blåbärspaj i kväll!





2 kommentarer: