måndag 3 augusti 2015

2+5 i helgen!


Foto: Malin Thelberg

En hård helg är avverkad, 2 tävlingar körda med tillfredsställande resultat och nu har jag landat på Österlen och tar det lite lugnt. Skulle skrivit igår, men var för trött efter alla strapatser, så det fick bli idag istället.
Först var det 1572 Challenge i Motala, supersnabbt långlopp på 65km. Lite nya stigar och mycket regn gjorde att banan fick ett litet lyft, tycker i alla fall jag som gillar blött underlag och stig.
Starten gick superfort och jag trodde att jag skulle avlida. Var riktigt seg och fick kämpa för att få upp farten i början tänkte nästan bryta då det kändes som jag trampade allt vad jag hade men inte kom någon vart, men så kom en backe och jag kom i kapp Alexandra och tänkte att jag får bita i lite till i alla fall och efter ett tag gick det bättre. Vi körde tillsammans i en liten grupp och Emmy låg en bit framför, men vi hade ingen större koll på hur långt det var. Mot slutet hörde vi att vi tagit in på Emmy, men gjorde inget större försök med att jaga ikapp, vi hade fullt upp att hålla vårt tempo som vi hade. Vid sista 10 ungefär såg jag Emmy skymta en liten bit framför. Försökte dra på lite i en backe i skogen och vid ca 7 km från mål var jag ikapp Emmy och Alex hade släppt. Ett tag fick jag en liten lucka från Emmy, men det täpps till igen, det är i princip omöjligt att köra ifrån någon i alla svängar sista kilometrarna in mot mål. Det blev spurt på slutet och jag hade inget extra att ge, så jag förlorade spurten. Lite surt, men det var å andra sidan högst oväntat att jag skulle dra ikapp, särskilt med den tröga starten, så jag är positivt överraskad ändå. Bra race och bra träning inför cykelvasan.  

Efter Motala drog jag direkt ned till Skåne för övernattning hos mor och far. Uppstigning tidigt och avfärd till Næstved, inte så långt från Vallby. Jag tänkte köra banan en timme innan första start och började göra det men blev snart stoppad. Banan var stängd, något jag klantigt nog missat, körde lite ”i smyg” och fick en utskällning. Brukar inte vara så på SRAM-liga. Hann i alla fall köra 3km, men alla A-linjer var stängda. Banan öppnade dock en kort stund för träning sen, men då var det väl nära min egen start så jag han bara köra det jag inte kört innan. Det var många olika linjer och en del hopp var rätt höga, så jag bestämde mig för att köra B-linjer överallt förutom på två ställen där det blev A. När det är svårt vill jag gärna öva det i lugn och ro och gärna med någon annan med och det fanns det inget av nu så då var det bättre att go safe. Seg i starten även denna gång, fick slita för varje meter och kände mig kantig och ofokuserad i skogen, inget bra flyt alls plus att jag tappade en del tid . Tänkte att det här blir slitsamma 5 varv. Efter två varv började jag dock att komma ikapp cyklister framför, någon fick problem med cykeln, detta gav mig ny motivation och jag kunde kämpa in i mål. Slutade 5:a, vilket var helt ok med långloppet dagen innan och med tanke på de som var framför, men inte superbra. Minst nöjd med kantigheten i cyklingen och vissa hopp jag inte tog, men med lite mer tid för Pre-ride kanske det hade blivit bättre. Det var hur som helst bra att få till två bra och hårda race.  Riktigt kul också med världscupsseger för Ida i juniorklassen liksom vinst och 3:dje plats för Calle och Emil i herrklassen.

Nu blir det några dagar här på Österlen, lite träning och påhälsning av föräldrar.
  


     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar