måndag 23 februari 2015

Cyclocross mission completed!

Då var den här säsongen i Cyclocross avklarad då! Det har varit en intressant säsong, jag har fått tävla i alla typer av väder och underlag. Från 25 grader varmt i Valkenburg till minusgrader i Diegem, och snöfall i Tabor. Alla lopp har väl inte gått super-duper, men en del har varit riktigt bra från min sida. Jag hade önskat lite bättre resultat på Världscuperna, där var det egentligen bara Valkenburg och Zolder som var ok resultatmässigt, men då jag inte var frisk på två av deltävlingarna, var det var egentligen väldigt få chanser att få till något bra. Annars tycker jag att Koppenberg Kross (13), GP Sven Nys (10), Spa Francorchamps (10) Surhusterveen (6), Nacht van Voerden (11) och nu senast i Herleen (10). Jag ser främst med tanke på motstånd mm. 2:a plats i Kronborg Danmark, när det bara var 7 stycken på startlinjen går inte motståndsmässigt att jämföra med tävlingarna i Belgien och Nederländerna, tycker jag, (även om placeringen var bra).

Supersnabbt i Ostmalle. Foto Knops Bart

Tävlningen i Ostmalle kördes på en militärbas. Riktigt fina slingor i skogen som man skulle kunna tänka sig att ha som träningsbana och mata varv på var på. Det var dock lite smalt, nästan som mtb. Resten av banan gick dock på sand, inte riktigt mitt favoritunderlag. Ska jag vara ärlig så är jag riktigt dålig på det. Det hela blev inte bättre av att jag körde med mina Rhinosar, som är typ det man använder när det är som mest misärlerigt. På sand fungerar dessa däck genom att istället för att "surfa ovanpå" sanden som ett sanddäck gör, gräva ned sig i sanden, allt för att få grepp. Vilket ju inte behövs på samma sätt på sand. Effekten blir att sandpartierna blir onödigt tungkörda, eftersom man sjunker ner. Precis som om sand inte är jobbigt nog att köra i. 
Nåväl jag visste ju om förutsättningarna innan start. Starten var en riktig rysare. Rakt fram på asfalt i ca 500 m. Upplagt för full fart. Jag fick en mycket bättre start än väntat. Eftersom jag vet att starten är lite av min svaga sida har jag visualiserat starter dagarna innan tävling inför de senaste tävlingarna nu. Jag ser mig själv göra en bra start och försöker återskapa känslan av hur det kändes från tidigare bra starter. Jag upplever att det blivit bättre plus att jag tillsammans med Ignace hittat en bra plan för uppvärmning som funkar för mig.  
Så från 0 till 46 km i timmen på bara några sekunder. Därefter in på sandpartiet. Kom igenom hyfsat, och sen var det supersnabb körning i 7 varv.Strulade en del i sanden och fastnade, men körde bra i skogen. Slutade på runt 15:e plats. Inte super, men ok. Mer sandträning och plattkörning behövs. Och hjul med sanddäck med då förstås. Jag får helt enkelt ta och bli miljonär!

Från Herleen Foto: Marc Van Est


Supermeken Ignace! Ovärderlig hjälp. Ställer upp i alla väder. Skiter i Sven Nys och gör ett förbaskat bra jobb!

Det har varit en rolig säsong som sagt, och den hade inte varit möjligt utan denna man. Ignace har lärt mig mer om cyclocross på en säsong än någon annan och då kan han nästan inte Engelska. Han är grym. Det är få förunnat att ha någon som ställer upp så som han, dessutom känner han de flesta i den Belgiska cyclocrossvärlden och är det något han inte kan fixa vet han oftast nån annan som kan. Överlag är människor i Belgien väldigt hjälpsamma och det är många som ställt upp med boende, frakt av cyklar hit och dit och annat.

Nu ska jag åka hem, om jag nu kommer hem, Lufthansa har ställt in mitt flyg igen. Jättekul.

I mars kommer jag försöka att springa lite och cykla med förstås, men mer på mtb:n,  och inte så strukturerat. Dessutom ska jag tillbaka till mina 5 pull ups i gymet och få ett riktigt bra wattvärde på 20 minuter Monark.

Jag ska söka jobb, måla och designa muggar. Kanske lägger jag ut CV:t på bloggen om nån är intresserad.

Fäller en liten tår över att jag nu måste skiljas från mina älskade och fantastiska Haibikar. De ska säljas eller lämnas tillbaka. Är du intresserad av någon av dem skicka mig ett mail: asa (att) erlandssonmtb.com De är i storlek 48, så nån mellan 155 och 165 borde kunna ha dem.


1 kommentar:

  1. Hej Åsa!

    Jag jobbar på The teem reklambyrå och vi har GORE BIKE WEAR® som kunder.
    Jag är just nu i full färd med att casta för en plåtning för dem i Spanien 23-29 mars i år. Vi letar efter en cool MTB-tjej som har vana att cykla i skogen med klippsandaler - och är en karismatisk och härlig tjej som är bekväm med att vara framför en kamera.

    Jag tänkte att du kanske skulle passa/vara intresserad? Arvode utgår på 250 euro per plåtningsdag samt att resa, hotell och mat givetvis ingår. Rör sig om kanske 2-3 dagars jobb max.

    Det som ska plåtas är bilder ”in the moment” alltså när du cyklar - inga studiobilder / direkt posering.

    Bilderna är för en katalog men kan komma att användas globalt för annons, digital, retail, sales, B2B, B2C etc och vi vill ha fulla rättigheter till dem i 3 år. Det skall dock tilläggas att detta är en väldigt liten kampanj då GORE inte gör speciellt mycket marknadsföring idag.

    Det är ett kul cykelintresserad gäng som åker ned och ingen modellerfarenhet behövs :)


    Mer info finns givetvis att tillgå om du skulle vara intresserad av att veta mer.

    Kontakta mig relativt snart vid intresse då castingen är nära slutskedet, eller om du har några tips på någon annan som kan passa: josefine@theteem.se


    Bästa,
    Jossan

    SvaraRadera